Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Idræt skal være for alle

Når jeg underviser i idræt, så er jeg ekstremt opmærksom på, hvordan jeg tilrettelægger undervisningen. Idræt er et fag, hvor man nemt kan føle sig udstillet som elev, og det stiller specifikke krav til, hvordan jeg griber undervisningen an.

Offentliggjort Sidst opdateret

Idræt skal gerne være glæde ved bevægelse. Det er dog langt fra alle, der deler begejstringen, og dette sætter idrætslærerne på en didaktisk udfordring.

Lige nu arbejder vi med fysisk træning på vores 7. årgang, og her kan tilgangen ind imellem indeholde et stopur og en given tid til hver øvelse. Jeg oplever dog ofte, at elever kan føle sig mere udstillede, når der er tid på.

Flere kan ikke lave øvelsen så længe tidsangivelsen siger, de skal, og samtidig bliver man stillet til skue foran klassekammerater.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Derfor startede vi de fysiske øvelser ud forleden som et terningspil. Eleverne skulle i par slå terninger og derefter gå til forskellige øvelser. Hermed reducerede vi den stress, der kan være forbundet med at skulle præstere på tid. Enkelte elever kan måske kun lave englehop, mavebøjninger eller småløb i kortere tid end stopuret dikterer, og så dukker følelsen af ikke at slå til op.

Idræt for alle

Derfor er det godt ind imellem at tænke anderledes, så de, der har udfordringer med faget, kan få en god oplevelse.

Idræt skal være for alle, og derfor skal der doceres - også den anden vej.

For jeg plæderer ikke kun for at de udfordrede skal have en god time – jeg har i ligeså høj grad fokus på dem, der elsker konkurrencen, tempoet og pulsen. Idræt er for alle – fra dem der elsker faget til de, der ikke finder det så givende.

Mine overvejelser omkring undervisning skal ramme alle – men ikke hver gang. Idrætsundervisningen kan ikke tilrettelægges, så alle altid får en skræddersyet god oplevelse. Men det er vigtigt at tilnærme sig, og tænke forskellige elever ind fra gang til gang.