Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Idræt: Hvilket forløb skal du med sikkerhed genbruge til næste skoleår?

Eleverne er nu sendt på sommerferie og tilbage er arbejdsdage for os lærere, hvor blandt andet årsplanerne til næste skoleår skal udarbejdes. I år er jeg ikke i tvivl om, hvilket forløb der med garanti igen er at finde på årsplanen i idræt til min kommende 9. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Privat

Når man som jeg har 7., 8. + 9. klasse til idræt, vil der naturligvis være en del forløb, som jeg vil genbruge med justeringer og dernæst afprøve igen sammen med nye klasser.

Til næste skoleår har jeg en sikker ‘genbrugs-vinder’. Under mit forløb med ‘Dans og udtryk’ i 9. klasse skal eleverne udfordres til at danse lyrikkens indhold samtidig med, at de skal placere forskellige temaer ned over dansen.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Valget er faldet på sangen: ‘Skrig det til træerne’ af De eneste to. Her laver klassen og jeg en del forøvelser sammen, hvor eleverne kommer til at møde små bidder/sætninger/ord fra sangen, for at hjælpe de enkelte grupper lidt på vej. Hvordan viser man f.eks. “Når du træder på asfalt, der er så varmt du synker i”? Dernæst skal eleverne i små grupper selv tolke sangens indhold/lyrik samtidig med, at der skal være et tydeligt tema ned over dansen. De bestemmer selv hvilken stilart, de vil danse.

Lærerens rolle

Jeg har både stødt på begejstring men også modstand på dette forløb. Slutresultatet har dog været ret så fascinerende.

Eleverne bliver generelt holdt i hånden undervejs i opstarten, hvor små delmål effektueres. Herefter er det vigtigt for mig at slippe processen fri, da elevernes eget bud på bevægelse ud fra lyrik skal komme fra dem.

Genbrugsguld er in i disse tider - og min årsplan for det kommende år er ingen undtagelse.

Hvilket forløb skal du genbruge til næste skoleår?

Rigtig god sommer!