Denne rekvisit er en sikker vinder i min idrætsundervisning

Et simpelt stykke tov eller et mere avanceret et af slagsen med bløde gummihåndtag er uden tvivl en af de rekvisitter, som jeg har med hvert år i min årsplan. For mig kan sjippetovet bruges på mange forskellige måder, og derfor ligger det højt oppe på min liste af ofte brugte rekvisitter i idrætsundervisningen.

Publiceret Senest opdateret

På en af hylderne i mit skab på skolen ligger der en hvid kvadratisk kasse. Indholdet er mellem 20-25 almindelige tove, som jeg fik foræret af naboskolen under en massiv oprydning for over fem over siden.

Kassens bund vidner om, at den har været udsat for både regn, mudder og halvvådt græs, men det er lige præcis det, som jeg holder af ved denne kasse. For den bliver stadig jævnligt hevet med ud i skolegården eller med over på græsplænen. 

For et sjippetov kan et eller andet specielt. Du kan hoppe alene, du kan hoppe to i samme tov, og binder du hurtigt to tove sammen, så har du et svingetov, hvor mange kan deltage sammen. 

Jeg bruger tovet i mange forskellige sammenhænge. Her er nogle af mine aktiviteter: 

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
trinehemmer@hotmail.com

  • Jeg bruger en del tid på at øve de helt elementære færdigheder ved det at sjippe. For en del elever er det faktisk ret svært at koordinere både arme og ben på samme tid. Sørg for at ‘uddele’ forskellige hop eleverne kan øve sig på, alt efter hvor de er motorisk i processen. 

  • Når færdighederne er ved at være på plads, leger vi f.eks. tik – blot hvor eleverne sjipper rundt. Fangerne har en overtrækstrøje rundt om halsen eller i hånden, som de giver videre, når de har fanget en deltager. 

  • Jeg opstiller en form for forhindringsbane rundt i hallen, hvor jeg gør brug af kegler til at vise ‘ruten’ (her skal de blandt andet sjippe hurtigt, sjippe mens de hopper med samlede ben, sjippe baglæns etc.) Derudover låner jeg malertape af skolens søde pedel, som jeg lægger på halgulvet mellem to streger. Dermed danner der sig en slags stige, som vi sjipper forskellige hop i. Jeg gør bevidst ikke brug af de stiger, som vi bruger udendørs til f.eks. fodbold, da det ikke er let med et sjippetov. Der er for stor risiko for, at tovet hænger fast i stigen. 

  • Når vi arbejder med temaet ‘samarbejde’, er det oplagt at gøre brug af sjippetove og svingetove. Først øver de sig sammen to og to og hopper sammen med kun et sjippetov (en hånd til hver makker). Derefter forsøger de at hoppe ind i hinandens sjippetove (en af legene er “Moar kalder XX ind – hun skal ind og spise...”). 

  • Længere i processen arbejder eleverne med en lille sjippe-serie. Her skal de prøve at lave en lille koreografi til et stykke valgfri musik.

  • I 9. klasse har vi arbejdet og talt om overgangen fra en aktivitet til en anden i praksisdelen til idrætsprøven. Som censor oplever jeg nogle gange en del fragmenterede øvelser, hvor sammenhængen ikke altid er til stede. Jeg øver med mine elever, at hvis de eksempelvis benytter sjippetov, så kan det gå igen flere gange i praksisdelen – og dermed anbefaler jeg også eleverne, at de bærer tovet med sig rundt. De kan have det bundet om livet eller skulderen. På den måde skabes der sammenhæng, og de viser, at der er tænkt en mulig progression i øvelserne, der vender tilbage i praksisdelen flere gange. Det kan give følelsen af en rød tråd i programmet. 

  • Sjippetovet bliver også brugt i en helt anden sammenhæng i forbindelse med fokus på løbeteknik, hvor eleverne er sammen to og to. Her har den forreste elev et sjippetov rundt om hoften, som makkeren bagved holder fast i. Nu skal den forreste makker forsøge at komme fremad, mens han/hun arbejder med forskellige fokusområder indenfor løb/teknik. 

Nogle rekvisitter ligger lige til højrebenet for enkelte lærere. For mig gælder det sjippetovet. Der er så mange muligheder, og det kan bruges alle steder og transporteres nemt. 

Når det så er sagt, så er jeg altid på udkig efter andre “sikre vindere”. Andre rekvisitter eller elementer jeg kan hive frem og som sikrer mig stor mulighed for differentieret aktivitet. 

Har du en rekvisit eller et redskab, som du altid har med i din årsplan?