Idrætslærerens mange skridt

Er du også en af de lærere, der kan mærke på kroppen, hvis du har haft flere idrætslektioner på en dag?

Offentliggjort Sidst opdateret

I dette skoleår er fredag den dag, hvor jeg med garanti når mere end 10.000 skridt, inden min arbejdsdag er omme. Den dag har jeg nemlig fire idrætslektioner, og det kan registreres på min skridttæller.

Selvom idrætsfaciliteterne ligger tæt ved skolen, er det alligevel i de lektioner, hvor jeg uden tvivl bevæger mig mest. Udover at gå til og fra banerne eller hallen, så er jeg ofte med både til opvarmning og til de fleste aktiviteter. 

At deltage i øvelserne er vigtigt for mig i den daglige undervisning. Ikke fordi jeg skal ud at have det sjovt, have brændt kalorier af eller vise mig frem, men fordi mine elever responderer godt på det. 

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
trinehemmer@hotmail.com

 

Eleverne skal motiveres 

Jeg er ikke altid med. Jeg kan sagtens stå på sidelinjen og observere forskellige ting, eller jeg kan gå fra gruppe til gruppe for at facilitere eller lignende. Men jeg har en følelse af, at eleverne trives med min deltagelse. De ser mig være aktiv i faget, og den gamle sætning fra børneopdragelse: “Children see, children do”, gælder i min optik også i undervisning. 

Jeg skal ikke være blændende til samtlige sportsgrene, men jeg vil gerne deltage og vise eleverne, at jeg gerne vil det her. Det, føler jeg, er med til at stimulere elevernes motivation. 

Fra min tid som elev kan jeg huske en idrætslærer vi havde, der gik ind i omklædningen og tog sin cardigan af og en sportstrøje over skjorten. Herefter gik vedkommende i salen iført cowboybukser, en frisk sportstrøje og en fløjte i munden. Resten af timen kunne vi finde vedkommende limet til væggen i idrætssalen uden nogensinde at deltage. 

 

Den deltagende lærer 

Jeg er utrolig glad for at have idræt med mine forskellige klasser. Af flere årsager. Men samtidig kan jeg også mærke, at jeg er fysisk mere brugt, når jeg kommer fra dage med mange bevægelseslektioner på skemaet. 

Jeg vælger at være deltagende og aktiv for det meste, og det kan mærkes. Det føles alligevel rigtigt, når jeg om aftenen smider et par summende ben i horisontal position og lægger nakken tilbage. Jeg håber og tror på, det blandt andet er derfor jeg har en høj deltagelse i mine timer.