Blog

Trivselsarrangementer efter skoletid kan have stor værdi for eleverne

Selvom vi som familier kan være ved at drukne i arrangementer, kan flere af dem være definerende for vores børns trivsel.

Publiceret Senest opdateret

Søndag eftermiddag var jeg med min yngste til et klassearrangement i en bålhytte på skolens område. Folk tog selv drikkelse med, og så havde forældrerådet købt en spand dej ved bageren samt kiks og skumfiduser i supermarkedet.

Vi nærmer os i den moderne skoleverden seks-syv arrangementer pr. barn på et skoleår. Hvis det kan gøre det. Samtaler, forældremøder, skolearrangementer, forældrefester osv.

Det kan blive til ret meget, hvis man har eksempelvis tre børn og ved siden af skal dyrke fritidsaktiviteter, ens eget job samt venner og familie.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

I søndags var dog et arrangement efter mit hoved. Præmissen var simpel, og vi var der i et par timer.

Det vigtige frie rum

Arrangementet havde i min optik den styrke, at det frie rum var til stede for børnene. De går i 4. klasse, og rundt om bålhytten er der lidt bevoksning.

Jeg så stort set ikke min søn i de par timer, jeg var der. Han var blot inde for at lave et enkelt snobrød, hvilket han hurtigt tabte interessen for, da han hellere ville lege med de andre.

Små arrangementer som disse er vigtige for børns trivsel i en klasse. Her var tidsrammen bare så godt sat, at det ikke åd noget særligt af søndagen. Det var i min optik lige tilpas.

Endnu et betydningsfuldt møde

Jeg tænker, det er enormt vigtigt, at elever ser hinanden udenfor den klassiske sammenhæng - klasselokalet. Nogle af de kompetencer, børnene sætter i spil sådan en dag, hvor alle ser ud til at lege med alle, mener jeg, er direkte overførbar til et klasselokale. Alle er lige til sådan et arrangement. For alle vil lege, og i legen er børnene hinandens ligemænd.

Det giver lidt kredit i banken i forhold til næste gang i klasselokalet, når sidemanden måske spørger om hjælp eller vil låne et viskelæder.

Jeg har også indimellem selv haft det sådan, at de “små arrangementer" var ved at tage livet af mig, men jeg kan samtidig se, hvor givende de er. Samhørigheden i en klasse afspejles i høj grad af, at børnene også ser de voksne hygge sig sammen. Det er der en stor signalværdi i, og derfor var dagen i søndags endnu et betydningsfuldt møde mellem børnene og deres forældre.