Når en forældregruppe byder ind på den faglige bane

Forældrerådet i min idrætsklasse har taget initiativ til en tur i et padelcenter, hvilket har mere end blot aktiviteten som noget positivt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det er de færreste skoler, der har økonomi til timer med f.eks. klatrevæg, padeltennis eller golf. I Aarhus kommune benytter skolerne sig ofte af de gratis tilbud, som flere organisationer udbyder. 

Der er dog fart på, når disse aktiviteter skal fordeles, og der er kun enkelte bookinger, der lykkes for de fleste skoler. Tilbuddene kan eksempelvis være vandaktiviteter med stand up paddle, optimistjolle, kajak mm.

Hvis vi vil de lidt mere eksklusive tilbud, så må forældrene på banen, og det skete i min klasse i denne uge.

Mine elever har længe ytret ønske om at komme ud at spille padeltennis, og det har forældregruppen taget alvorligt. Klassekassen blev aktiveret, og et udvalg har arrangeret en tur i løbet af ingen tid.

Forældrerådet har stået for betaling, organisering af dagen samt eventuel booking af instruktør. Jeg er som lærer blot blevet spurgt, om klassen og forældrene må bruge to idrætslektioner på det.

Initiativ hjemmefra skaber værdi i skolens rammer

Hele denne seance med en forældregruppe, der tager et initiativ på deres børns vegne, er i min undervisning så velkommen. Om det så havde passet dårligt i forhold til min undervisning, så havde jeg givet plads til arrangementet, for der ligger mere i det her end blot aktiviteten.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
trinehemmer@hotmail.com

Det, at eleverne ser denne involvering fra forældresiden, gør, at eleven både må føle sig set, hørt og bakket op.

Det her er ikke blot en forældregruppe, der kommer til mig og spørger, om ikke jeg vil tage deres børn med ud at spille padel, hvis de lægger pengene. Der er en større indsats bag her. Alt bliver tilrettelagt fra forældresiden, og selvom forældrene ikke deltager, så er de gennem deres engagement i arrangementet til stede.

'Children see, children do'

For mig er det en værdifuld oplevelse, eleverne får her. “Children see, children do” er et ordsprog, som gennem opdragelse er en rød tråd vedrørende adfærd.

I min optik er det kompetent, at forældrene bevæger sig udover de sædvanlige rammer med eftermiddags- eller weekendarrangementer med Halloween, juleklip eller bål som tema.

Jeg kan virkelig godt lide, at forældrene i denne situation har taget et ønske fra eleverne op og placeret det i en faglig ramme. 

Idræt er et fag, hvor nysgerrigheden omkring andre sportsgrene kan begrænses af skolens økonomi og struktur, så jeg er glad på mine elevers vegne over, at de får et par timer både med bat og bolde, men også deres forældres engagement i den adfærdsmæssige rygsæk.