Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Svømning på bekostning af idrætsundervisning?

På vores skole får 4. og 5. klasses eleverne svømning på skemaet. Det betyder dog, at idrætsundervisningen bliver sat på standby imens. Jeg ville ønske, at prioriteringerne var anderledes.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flickr.com 

Et halvt år med svømning og et halvt år med idræt. Det er hvad eleverne møder, når de starter i 4. klasse. Sådan er det på vores skole.  

Svømning er en vigtig del af skolelivet. Det er væsentligt at kunne begå sig i et land med så meget kyst – hvor vandet basalt set trænger sig på fra næsten alle sider. Men skal svømning sende idræt på orlov i et halvt år? 

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

I min optik er idræt så vigtig, at det ikke må udgå på nogle tidspunkter! Jeg er med på, at svømning sagtens kan kædes sammen med idrætten og bevægelsen, men det bør ikke være en erstatning. 

Der er en del koordination med svømning generelt - særligt hvis man er en skole uden tilknyttet svømmehal. Her opstår hurtigt udfordringer med logistikken, som ender med at æde timer af regnskabet. Dette ender så med flere steder at koste idrætsundervisningen i op til et halvt år.  

Dette er efter min mening for meget. Vi må ikke tage let på disse løsninger, for erfaringer har gennem årene vist os, at elever, der er væk fra forskellige idrætsgrene, helt kan tabe gnisten og miste passionen for forskellige grene af bevægelsen. 

Bevægelsesglæden er udfordret

Senest har man været stærkt bekymret grundet den lange Corona-periode, hvor foreningslivet blev slukket for en stund. Ville særligt de unge vende tilbage efter hjemsendelser, online-undervisning og et sind, der gik mere og mere på stand by? 

Den samme bekymring kan jeg dele vedrørende idrætten, når svømningen indtager scenen.  

Mange vil sikkert mane til besindighed, da skolerne jo har kørt det efter denne form i mange år, men tiden er bare en anden nu. Unges glæde ved bevægelse har en stor konkurrent i de multimodale verdener, hvor gaming og sociale medier buldrer frem som en digital tsunami med kurs mod en hel ungdom. 

Mit forslag til en struktur, for vi kan jo ikke bare bede om flere timer i skemaet, er, at der kigges på UU-timerne i denne periode. Kan der struktureres løsninger omkring disse, og kan de bringes i spil i et forsøg på at redde idræt? 

Flere andre skoler i kommunen, som selv er i besiddelse af svømmehal, vælger en times svømning og to timers idræt i flere af de mellemste klasser.  

Altså - man fravælger ikke idræt, blot fordi svømning kommer på skemaet. 

En variant af denne løsning kunne jeg godt tænke mig blev tænkt ind for de klorløse skoler.