Elev til ny klasselærer: ‘Fedt at du også prioriterer bevægelse i din undervisning’

I sidste uge besøgte jeg den klasse, som jeg skal være dansk- og klasselærer for efter sommerferien. Klassen er vant til en lærer, som er dygtig til at få bevægelse implementeret i undervisningen, så det spor glæder jeg mig til at bevæge mig videre i.

Publiceret Senest opdateret

Jeg er stor fortaler for den alsidige undervisning. Giver aktiviteten mulighed for, at den kan laves væk fra den almindelige plads i klasserummet, så vil jeg prøve at stræbe efter det. 

Det kan være aktiviteter, hvor hele klassen står op og laver en øvelse i klasseværelset. Det kan også være mindre grupper, hvor man skal løse en opgave, som ikke kræver bord eller computer. Det kan ydermere være, at aktiviteten har brug for endnu mere plads end et klasselokale kan rumme.

Det glæder mig, at min kommende klasse er vant til denne form for alsidig undervisning. Det giver i min optik eleverne en afveksling i undervisning, der genstarter hjernen og kroppen i samme ombæring. Den cirkulation, kroppen udsættes for ved bevægelse, er med min erfaring med til at strække elevers koncentrationsevne, og jeg har også haft en del elever, der selv ytrer, at det giver dem en større glæde i undervisningen.

Besøg i min kommende klasse

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
trinehemmer@hotmail.com

Efter jeg ganske kort havde præsenteret mig selv og efterfølgende havde fortalt den nye klasse, at jeg også veksler min undervisning mellem siddende og stående aktiviteter, var der en dreng, som rakte hånden op. 

Han kiggede på mig og sagde: ‘Fedt, at du også prioriterer bevægelse i din undervisning’.

De obligatoriske 45 minutters bevægelse er fjernet fra skemaerne i folkeskolen igen. Jeg synes dog stadig, det giver mening at tænke i en alsidig undervisning. Ser vi på mennesker, der skal lytte, lære og tage viden og sammenhænge ind, så må vi efter min mening se på, hvordan vi skaber de bedste betingelser for, at hjernen får mest muligt med. Det gør vi bedst ved hjælp af små dryp af bevægelse. Det giver hjernen og kroppen luft til mere.

Der er som sagt ikke længere en lov, der byder os at prioritere bevægelsen i folkeskolen, men jeg kan, i min optik, mærke både på mine elever og mig selv, at den variation i undervisningen er vigtig for indlæringen.

Derfor bliver jeg ved, og mon ikke kommende 6.a bliver glade for det.