Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Tredje år i træk at idrætsprøven aflyses

Så kom endnu en melding! Afgangseleverne skal igen i år ikke op i udtræksfagene og dermed heller ikke idræt. Som lærer mister jeg også vigtig inspiration.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flickr.com/Justin Brown 

Jeg har skrevet det mange gange før. Idrætsfaget kan noget særligt - især når pilen peger mod de dannelsesmæssige værdier i faget.  

Prøven i idræt har givet faget et vigtigt pust, som medvirker til en ekstra seriøsitet omkring faget i den daglige idrætsundervisning.  

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Det at en klasse kan komme op i idræt er en gave - både for elever og lærere. Eleverne får pludselig tildelt en portion ekstra tid sammen med klassekammerater i hele den fase, hvor der øves til selve prøven. Tiden med at sammensætte program, vægte indhold og øve til både den praktiske del og den efterfølgende idrætsfaglige snak giver en masse timer sammen – timer som ikke kommer igen med folkeskolekammeraterne. At være fysiske sammen kan noget særligt, og det ærgrer mig på elevernes vegne, at denne kropslige oplevelse igen fratages dem. 

Vigtig inspiration går tabt 

Prøverne har samtidig også gennem årene været en inspirationskilde for mig som idrætslærer - både i forhold til at være helt skarp og up to date med prøvens indhold, men i lige så høj grad i forhold til at blive inspireret af elevernes praksis. Her mener jeg både af egne elever, men også i rollen som censor. Jeg er ofte gået fra idrætsprøver rundt om i landet med ny inspiration i rygsækken, hvilket kan ses som en kropslig vidensdeling, jeg tager med videre i en ny og kvalitetsmæssigt udviklet undervisning. 

Derfor havde jeg glædet mig ekstra til at komme ud som censor i faget efter to nedlukninger med Corona.  

Det må jeg igen kigge langt efter, selvom jeg er overbevist om, at mine elever var helt klar. Det har man så højere oppe vurderet ikke var virkeligheden, og derfor sikres der med undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theils ord “en god og fair oplevelse med at gå til eksamen”. 

I min optik havde det både været godt og fair at lade eleverne gå op!