Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Hvad er elevernes ønsker til den virtuelle undervisning?
Om et par dage sidder de fleste elever atter hjemme bag skærmen klar til at modtage virtuel undervisning, men hvad er elevernes ønsker, nu hvor vi igen skal sidde hjemme bag skærmen?
Foto: Pixabay.com
Der skal vist ikke herske nogen som helst tvivl om, hvorvidt eleverne ønsker sig tidlig juleferie eller virtuel undervisning. Når det så er sagt, kan den virtuelle undervisning foregå på mange forskellige måder. På vores skole er eleverne blevet hørt ift. indholdet af dagene før- og efter jul. Taget ud fra erfaringer fra sidste gang, er eleverne kommet med følgende tilbagemeldinger:
- De lange skoledage foran skærmen giver hovedpine – vi ønsker kortere dage
- Vi mangler bevægelse og frisk luft – vi ønsker, at det bliver skemalagt
- Mange skift af lærere/fag i løbet af en virtuel skoledag er hårdt, stressende og ikke særlig givende – vi ønsker fokus på to eller tre fag.
Eleverne peger altså på mere bevægelse og få fag – med mulighed for fordybelse.
Skolen har valgt at lytte til elevernes stemmer, og derfor ser vores skema sådan ud de fem dage, hvor vi skal køre virtuel undervisning:
8:00-9:30: Undervisning (dansk eller matematik)
9:30-10:00 Bevægelse
10:00-10:30: Pause
10:30-12:00: Undervisning (dansk eller matematik)
Det er udelukkende klasselærerne som eleverne møder - det giver også en god ro for eleverne.
De her få dage før- og efter jul handler mere om elevernes trivsel end faglighed, hvilket bør kunne ses i programlægningen på de enkelte skoler. Vi er i gang med at lukke ned igen, og i mange elevers hoveder spøger tanken, om man overhovedet skal møde ind igen efter jul.
Det er vigtigt, at vi lige nu passer på den mentale sundhed hos den enkelte og får lidt smil på læberne den kommende tid. Fagligheden skal naturligvis være tydelig og gennemgående, men den skal krydres godt i denne omgang.
Både elever, forældre og lærere har givet udtryk for, at de er glade for skolens prioriteringer.
Hvordan ser jeres skemaer ud til den kommende virtuelle undervisning?