Blog

Noter fra Litterært Folkemøde. 2

På H.C. Andersen-Samfundets bord kunne man se en nyudgivelse, hvori 89 danske illustratorer sætter billeder på 89 af HCAs eventyr.

Publiceret Senest opdateret

Forlaget Eudor udgav den 1. oktober Den Store H.C. Andersen Eventyrbog, som er en samling af bidrag fra 89 af Dansk Forfatterforenings illustratormedlemmer, som hver har valgt et eventyr som afsæt for en illustration.

Bogen fortsætter den måde, illustratorerne med mellemrum søger at præsentere sig på i billed- og tekstsamlinger, der kan anvendes i undervisningen. Nogle husker måske Skrædder i Helvede (Dansklærerforeningens Forlag) eller Den store ordsprogsbog (Gyldendal), der på lignende vis har illustratorernes bidrag som oplæg til arbejde i skolen på forskellige klassetrin.

Den Store H.C. Andersen Eventyrbog lå på H.C. Andersen-Samfundets bord ved det litterære folkemøde i Skørping, som var besøgt af mange gæster, hvoraf tilsyneladende kun en mindre del var lærere og pædagoger; det var et bredt udsnit af midaldrende og ældre mennesker med interesse i litteratur.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse.

Der blev bladrer ivrigt i den store bog. Og der blev kommenteret og samtalt. Nogle af de personer, som havde dvælet ved bogen om lørdagen, kom igen om søndagen og fortalte med begejstring, at de om aftenen havde fundet et par af de "ukendte" eventyr, som var blevet præsenteret med citat og illustration i bogen, og at de var blevet overraskede over, at de tekster var gået deres øjne forbi.

Og jeg har selv haft samme oplevelse af at blive gjort opmærksom på eventyr, som nok kan fortjene en læsning eller en genlæsning efter mange år i glemmekassen.

Illustrationerne repræsenterer alle de genrer, som forfatterforeningens illustratorer nu engang har som hver deres udtryk. Denne mangfoldighed åbner ens øjne for, at der er mange døre ind i Andersens tekster.

Lilian Brøgger, som jeg vender tilbage til i en anden note fra folkemødet, fortalte mig, at illustratorerne havde arbejdet i grupper, hvis medlemmer havde fulgt og kommenteret hinandens processer. Og det fornemmes på den gennemgående fine kvalitet, selv om der er enkelte billeddøre til Andersens tekster, hvor hængslerne efter min mening knirker lidt.

En af de ting jeg noterede mig af de samtaler, som bogen gav anledning til, var, at mange af de opgaver og ideer til undervisning, som findes i et kapitel efter illustrationerne, faldt i god jord hos de bedsteforældre, som skulle have "samvær med mening på regnvejrsdage", når børnebørnene var på besøg.

Endelig er der bag i bogen en fortegnelse over de bidragende illustratorer - med kontaktoplysninger; for bogen er også et katalog, der henvender sig til udgivere, som måske er på jagt efter en særlig streg, eller til skoler og biblioteker, som søger en gæst, der kan inspirere eleverne/børnene til et alternativ til Disneys glatte universer.

Jeg skylder at sige, at jeg selv havde påtaget mig tjansen med at passe H.C. Andersen-Samfundets bord.