Jens Raahauge

Blog

Først pisser de på os, så.....

Er forslaget om en ny læreruddannelse parfume på en ildelugtende virkelighed?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da jeg snusede til forslaget om en ny og fri læreruddannelse i Herning, kom jeg til at tænke på den gamle talemåde om, at først pisser de på os, så siger de at vi stinker.

Se, først nedbrød de læreruddannelsen, og nu siger de, at den ikke hænger sammen.

De nedbrød den gennem modulisering og det, Morten Østergaard kaldte "faglig fortætning", for at at den skulle matche den læringsfiksering, som reformen trak ned over folkeskolen.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Og derfor spørger jeg bare, om det ikke var mere oplagt at genskabe en fri læreruddannelse, der bygger på vores tradition?

Dette forudsætte selvfølgelig, at man også genskaber en fri folkeskole, der bygger på en undervisning udført af lærere, der har er uddannet til at udfolde professionen der.

Omvendt spørger jeg mig selv om, hvordan man tænker lærere, der er uddannet på en ny, fri læreruddannelse, skal kunne anvende deres frihed i den reformerte læringsskole?

Indrøm dog, at I tog fejl, og brug ikke tid på at lægge en ny parfume hen over de reformer, der lugter af modulisering og fortætning. Syv strøg med deoen: Det minder for meget om politisk truckervask!    

Powered by Labrador CMS