Læs mere fra bloggen: Jens Raahauge
Blog
Vær belæst. 12. Rebecca Bach-Lauritsen & Anna Margrethe Kjærgaard
Begrundet forslag nummer tolv til børnelitteraturlæsning, der både kan gøre dig belæst og forberedt til litteraturundervisning.
På en helt almindelig, grå dag i 2019 dumpede en helt særlig billedbog i postkassen - ud af det blå. Og Ud af det blå (Jensen & Dalgaard) var bogens titel.
Historien er kort fortalt, at en dreng, der lever en liv præget af ro, orden og kedsomhed, en dag opdager, at en bjørn er flyttet ind hos ham. Og med bjørnens ankomst erstattes ro, renlighed og regelmæssighed af fryd, frodighed og fantasi. Dette er en sand hyldest til livsglæden, som akkurat som bjørnen kan dukke op pludseligt - ud af det blå. Og så ikke helt tilfældigt alligevel.
Hvis man har øje for detaljen, vil man opdage, at Anne Margrethe Kjærgaard tidligt har lagt spor ud ved at placere et lille billede af en bjørn, der, når man bladrer, har flyttet lidt på sig.
Billederne bærer fortællingen i bogens første halvdel, mens teksten står som en illustrerende lydside med rim, rytmer og sætningsfragmenter. Efter bjørnens tilsynekomst kommer der lige megen farve i sproget som i drengens kinder. Det røde i kinderne bliver særligt synligt, fordi billederne er holdt i brun kladdehæfteæstetik med enkelte blå elementer, fx drengens kinder i starten.
Denne bog er et udtryk for et særdeles vellykket samarbejde mellem forfatter og illustrator, og derfor er den også en historie, der ligger godt i øjnene. Så slå dem op og slug den.
De to samarbejdende kan også hver for sig. Rebecca Bach-Lauritsen modtog i 2011 Skriverprisen for Veronika lyder som en harmonika (Høst & Søn), der er illustreret af Stian Hole, og elleve år senere modtager hun amme pris for Underlig fisk (Alinea), der er illustreret af Lea Hebsgaard Andersen. Begge bøger fortæller om børn, der oplever at blive kastebolde for enten forældres flytninger og deraf følgende skoleskift eller venner, der forsvinder. Her viser Rebecca Bach-Lauritsen at letlæste bøger kan være fulde af poesi og åndsliv, og at hendes sprog må være en gave til illustratorer, som naturligt klæder hendes sprog.
For nylig (2023) har hun udgivet sine bardomserindringer i Dansklærerforeningens serie Min historie - Nul huller. Her har Signe Kjær illustreret. Dette er igen en barndomserindring, der signalerer, at evnen til at erindre sin barndom loyalt og tilsætte den en voksens erfarne blik er en god motor i bestræbelserne på at skabe autenticitet i børnelitteraturen.
Anna Margrethe Kjærgaard er en dansk illustrator af et særligt format. Hun er poetisk i sin streg, underfundig i de spror, hun formår at lægge ud, og så afdæmpet i streg, farvetone og figuration, at hun formår at få det bedste frem i fortællingen og læsningen og ud af læseren. Derfor har der også været bud efter hendes, når nogle af de markante forfattere skulle illustreres; senest har hun illustreret Kim Fupz Aakesons Ingen (Gyldendal 2023). Min personlige favorit er Kathrine Assels En tangloppeeksperts store tanker om små skabninger (Jensen og Dalgaard 2022), hvor jeg blev fuldstændig overrumplet ved en enkelt bladren fra et helsidesbillede af eksperten med lukkede øjne til det tilsvarende billede på næste opslag, hvor han sidder med åbne, blå øjne. Det er frækt. Det er stærkt!
Når man opsøger Rebecca Bach-Lauritsens bøger og/eller Anna Margrethe Kjærgaards illustrationer, så kan man blive ramt af læse- og livsglæde - ud af det blå!
God læselyst!