Jens Raahauge

Blog

Je suis Palle. Bilag 1

Der er dukket et par mail op, hvori jeg bliver bedt om at være lidt mere konkret omkring arbejde med Palle alene i verden. Så her er et bilag om første opslag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På billederne ser vi Palle vågne op - i 1942 (th.) og i 1974 (tv.). Hver for sig er der selvfølgelig ting at bemærke, men når billederne stilles op ved siden af hianden, kan vi få øje på en udvikling, som måske afslører noget, vi i første omgang ikke tænkte over.

På alle klassetrin har jeg anvendt de to udgaver af bogen. Og i alle tilfælde er der gengangere i iagttagelserne:

Udvikilngen viser, at Palle i hhv. -42 og -74 har tilknappet og åbentstående pyjamas, ligger i udtræksseng og tremmeseng, har værelse med billede og med vindue, har dynen stoppet ned om sig og slået til side, har tøjet lagt sammen og smidt på en stol osv.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Udviklingen går fra tilknappethed til mere frihed. Eleverne kan gennem deres iagttagelser få skabt overraskende spørgsmål til interviewpersoner, som har haft en barndom, der matcher et billede. Fx lød et af spørgsmålene: Hvorfor sov du med den øverste knap knappet?

Sådan et spørgsmål afstedkom en lang erindring om aftener, hvor man blev puttet af sin mor, som knappede pyjamassen, stoppede dynen ned, fordi der ikke var varme på værelset, lagde tøjet pænt sammen, bad aftenbøn, sang en sang eller fortalte en historie, slukkede lyset og så godnat, mens interviewpersonen fra -74 kunne huske, at man der var en godnatudsendelse, før man fik læst en historie og selv lagde sig i sengen, måske med et Anders And-blad og med en sengelampe tændt.

Udviklingen gik fra tæt voksenkontakt og kontrol til aftagende voksenkontakt og mere frihed.

Denne udvikling bliver særdeles tydelig, hvis eleverne laver en illustration til en Palle i 2020.

Illustrationerne har jeg hentet fra Billedbogens Univers, som jeg fik udgivet på forlaget Ibis (1987/1994). Forløbet har jeg skrevet om flere steder, bl.a. i Anne Mørch-Hansen (red): Billedbøger & Børns billeder. Høst & søn (2000).