Jens Raahauge

Blog

Flemming Quist Møller er død

FQM var den sidste af det femkløver, der lod børnelitteraturen brage igennem litteraturmuren i 1967. Han døde forleden, men han fortællinger lever videre i bøger, på film og som teaterforestillinger.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går, mandag, kunne Carl Quist Møller underrette offentligheden om, at hans far, Flemming Quist Møller, var død - omgivet af sine nærmeste og akkompagneret af vennen Christian Sievert, der på flamencoguitar spillede Glænø Samba

Flemming var den sidste af de fem, der med deres børnelitterære debuter i 1967, fik ændret børnelitteraturens status for altid. Og han er nok blandt de to, der fortsat vil blive læst af de mange, fordi hans formsprog har meget få tidsbundne snubletråde, og fordi han udtrykker sig i så mange genrer, multikunstner som han var.

Han var i ordets bedste forstand en opdagelsesrejsende i fantasien, hvilket kan anskueliggøres ved beretningen om Cykelmyggen Egons tilblivelse. På det tidspunkt havde han arbejde som bladtegner på dagbladet Information og skulle på samme tid jævnligt passe sin søn  Carl, der havde et kløende myggestik. Han tog ham med på job, og for at underholde ham tegnede han en myg, men udstyrede den så med hjul og sagde, at det var en cykelmyg. Carl grinede, og bingo, så måtte den idé kunne bære noget mere.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Gyldendal udgav i 2011 Flemming Quist Møller. Rytmeflip og abestreger. Heri fortæller han om et liv i fantasiens tjeneste, om sin indgroede skepsis ved golde normer, og som titlen antyder, om en frodig udfoldelse som musiker og tegner. Læs den og lad jeres elever høre udvalgte passager, så de kan få mod på et liv, der vil mere end læringsmål.

Sidste forår besøgte min kone og jeg Flemming Quist Møller i hans lille sommerhus på Glænø. Samtalen blev til en artikel i DANSK 3/2001. Hele artiklen kan findes i bladet på Dansklærerforeningens hjemmeside, hvis man er medlem: https://dansklf.dk/dansk/dansk-3-2021-arven-fra-boerne-og-ungdomslitteraturen

Her kom han med to udsagn, som efter min mening kan tjene som hans budskab til os som lærere:

1. han fortalte om, at hans interesse for fugle blev vakt af naturfagslærer Bolt-Jørgensen, som han beskriver som en-i-orden-type, der med sin faglighed og sin ildhu fik ham til at melde sig ind i Dansk Ornitologisk Forening. Vi kan se hyldesten til denne engagerede lærer i en af dansk tegnefilms herligste scener: ornitologen på feltarbejde i Bennys Badekar.

2. han afsluttede vores samtale med en grublen over, hvad det gør ved tidens børn, at det tilsyneladende er vigtigere at blive underholdt end at få frihed til at opdage.

Så, hvis vi ønsker det, så kunne den arv, Flemming Quist Møller har efterladt sig - ud over de mange kunstneriske udtryk - være en opfordring til, at vi satser på faglighed og ildhu, der kan animere frisatte elever til at opdage verden.

Kære Flemming Quist Møller. Tak for dine værker, der er båret af en fantasi, der virker i virkeligheden. Tak for dig selv, der gjorde, som du sagde.

Æret være dit minde.