Jens Raahauge

Blog

Ud af Intet

Janne Tellers roman Intet er en kilde, der springer tanker, billeder, samtaler og fortolkninger ud af. Nu den 19. maj har den affødt en film, som har bud efter både unge, forældre, bedsteforældre og lærere. Den genspiller ganske enkelt spørgsmålet om, hvad vi er her for.

Publiceret Senest opdateret

For kort tid siden var jeg inviteret til en forpremiere på filmen Intet. En del af de tilstedeværende var unge, og jeg nåede lige at tænke "åh", før filmen gik i gang, for jeg bliver så nemt irriteret over raslen med slikposer, men da rulleteksterne halvanden time senere rev mig ud af den gribende historie, jeg havde ikke så meget som registreret lyden af en tand i et popcorn. For mig er det et fint billede på, at filmens fortællemåde havde godt tag i alle uanset alder.

Jeg havde haft mine forbehold over for transformationen fra bog til film, både fordi jeg finder Janne Tellers litterære opbygning så præcis og (psyko)logisk, og fordi jeg havde svært ved at forestille mig, hvordan man skulle lande bogens slutning på en værdig måde. Og jeg må efter at have set filmen erkende, at Trine Piil, som er filmens kreative bagkvinde, har gjort mine forhåndsforbehold grueligt til skamme. Hun har valgt i hvert fald to greb, som fik filmen til at fremstå helstøbt og akkurat så pågående troværdig, som romanen er. (Hvad det er for greb, må I selv afdække sammen med jeres elever).

Det er en berigelse for den danske skole, at vi nu får mulighed for at tage Janne Tellers vitale spørgsmål til unge, deres forældre og lærere op efter en tur i biografen. Og lur mig, om det ikke også gør en lang række andre landes skoler rigere på indhold. Bogen er jo oversat til 30 sprog, og i flere lande har den flere læsere end her i landet. Og jeg har hørt, at der har været forespørgsler på filmen fra flere andre lande, ja, fra flere verdensdele.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse.

Men det er ikke alene andre landes forlag, der har fået øje på en fortælling, der kan det særlige uden at dosere, uden at tale ned til os, der læser den, hvad enten vi hører til blandt de unge eller blandt dem, der har været unge engang. Næh, bogen er blevet omsat til en del andre medier. Selv har jeg set den som musical på Trommen i Hørsholm, som drama på Teater V i Valby og som streaming fra Det kongelige Teater som opera*. Og hver gang har dygtige og indlevende transformatorer formået at tilføje nye nuancer til bogen, så det giver endnu større udbytte at læse den.

Det vil jeg kigge på i en senere blog, men her blot med glæde konstatere, at der godt nok kommer meget ud af Intet!

* Rettighederne til at vise streamingen er udløbet, men man kan fortsat på Det kongelige Teaters hjemmeside se et interview med en af operaens skuespiller, som fortæller om arbejdet. https://kglteater.dk/xtra/forestillinger/forestilling-intet?section=videogalleri

**Læg mærke til de raffinerede læderinger af bogstaverne på filmplakaten. De passer ikke helt sammen, og det peger i retning af, at filmen ikke giver os løsninger, men lyst til nat søge dem.

Powered by Labrador CMS