Blog

Vær belæst. 1 - OscarK & Dorte Karrebæk

Første begrundede forslag til børnelitteraturlæsning, der både kan gøre dig belæst og forberedt til litteraturundervisning

Publiceret Senest opdateret

OscarK og Dorte Karrebæk udgav i 2012 Biblia Pauperum Nova på Forlaget Alfa. Det var en bog, der både førte dem til Det Danske Akademis Silas-prisen, til indstilling til Årets bedste Boghåndværk og til en nominering til Nordisk Råds Børne- og Ungdomslitteraturpris.

Bogen er inspireret af middelalderens fattigmandsbibler, som gennem billedrigdom skulle udbrede det kristne budskab til de mange, som ikke havde læsekundskaber. OscarK og Dorte Karrebæk giver inspirationskilderne et par tvist, idet de lader handlingen udspille af de fattige i ånden, altså en "flok åndssvage, som bygger en teaterkulisse... og opfører et teaterstykke om Jesu liv."

Bogen fortæller om den livsrejse, der præsenteres i forordet: Af intet er du kommet, til intet skal du blive. Og dette intet møder vi i dele af de forløb, som de fire evangelister fra hver sin instruktørstol har fortalt. Men dertil med tekstens originale referencer til forfatteren, politikere, fortid og nutid.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse.

Dorte Karrebæks billeder inviterer øjnene på teatertur i scener, der er opbygget med to kommentarfelter over og under scenen, hvor dyr på bedste fabelvis kommenterer handlingen.

I indstillingen til Nordisk Råd skrev Cecilie Eken, Søren Vinterberg og jeg, at det her "Er en bog, der på fineste vis står vagt om nordisk tradition for tabuallergi."

Når det er sagt, så må også bogen De 3, som startede som børneroman på Dansklærerforeningen, men som siden 2017 er udkommet hos Jensen & Dalgaard, også nævnes. Her er det vanskeligt at få øje på et tabu, som ikke søges sat til debat. Hvis man hører til de virkeligt krænkelsesparate, så kan man her få godt gang i blodomløbet.

Men bogen, der har fablens krænkelsesformildende form, er grænseoverskridende morsom. Jeg har læst den sammen med børn fra indskoling og mellemtrin og med pedeller i skolens kantine. Og det gav en munter spisning, hvor man blev nødt til at grine med mad i munden. Der, hvor nogle voksne stejler, er det forløsende for mange børn at få lov til at tale om det forbudte. Og i pædagogik er det forløsende at nærme sig grænserne for vores måde at være sammen på med et godt grin og en oprigtig samtale, som afslører, at børn er gode til at ræsonnere, når grinet har lagt sig.

Også i De 3 er Jesus og Vorherre selv med i afslutningen, hvor alle de kære dyr skal videre. Denne udgivelse sætter nye standarder for børnebogen og lægger op til en dialog i berigende øjenhøjde.

Tre år senere indstillede vi, Cecilie Eken, Søren Fanø og jeg selv, endnu en titel med Dorte Karrebæks fantastiske billeder. Det var i Sankt Nielsen Og Madam Karrebæks forrygende billedbog Da Gud var dreng, som Høst & Søn udgav i 2015.

Fortællingen starter i en celledeling og ender i mangfoldighed. Den spænder fra hulk til humor. Vi læsere kan læse bogen igen og igen for at se, om der er noget, vi har overset, mens Gud selv har sneget sig bort, da han har konstateret, at sket er sket.

Her behandles de store eksistentielle spørgsmål om individets og verdens tilblivelse, så der er noget at gå ombord i, når man føler. at de store spørgsmål sejler.

Tilbage til OscarK og Dorte Karrebæk er det nødvendigt at pege på deres to pragtværker Idiot og Lejren, som Høst & Søn udgav i hhv. 2009 og 2011. Det er stor litteratur, og forlaget fik udarbejdet fine undervisningsoplæg. Disse to udgivelser er fornyere af den danske billedbog, ja, af dansk børnelitteratur, og ingen, hverken børn eller voksne, forbliver uberørte af mødet med dem.

Endvidere må jeg pege på det vindue til den store verdenslitteratur, som de to sammen med Lilian Brøgger åbnede med OscarK's bearbejdelser af Shakespeares Hamlet, Cervantes' Don Quijote, Goethes Den unge Werthers lidelser, Voltaires Candide, Dostojevskijs Forbrydelse og straf og Chandlers Den store søvn, hvor det lykkedes ham både at holde de store forfatteres sprogtone og at få handlingen til at leve. Dorte Karrebæk og Lilian Brøgger bidrog med deres illustrationer til at lukke op for fortolkninger, og til at de markante forkortelser kunne bære. Serien Illustreret Verdenslitteratur udkom hos Dansklærerforeningen 2009-2011. Og for mig vækker den mindelser om, at mit første møde med verdenslitteraturen skete gennem populariserede tegneserier. Men her er noget, der i højere grad ligner den ægte vare.

Endelig må jeg nævne, at OscarK sammen med illustrator Teddy Kristiansen netop på Dansklærerforeningens Forlag har udgivet Ungerne fra Strandholt, en børneroman i tre bind. Den er let læst, men båret af væsentlige og sikre litterære greb om tiden, i kompositionen og i sproget. Jeg har haft vanskeligt ved at lægge den fra mig, fordi den mellem linjerne drager så mange basale spørgsmål om børneliv ind i tankerne. Tiden skal her ses som et dobbelttydigt begreb, dels foregår handlingen i 1960'erne, dels er børnenes liv på dette tidspunkt mere frit og mindre klokkebestemt end nutidens.

Hvis du vil tage hul på at blive belæst, så er her en overskuelig, men både herlig og lødig række titler at gå i gang med.

God læselyst!