Jens Raahauge

Blog

Danmarks store poet fylder 80

Har dine elever læst digte af Peter Poulsen? Hvis ikke, så har de poesi til gode!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Peter Poulsen kan I læse om i morgendagens aviser, for han fylder 80 år i overmorgen. Så jeg vil ikke skrive et fødselsdagsportræt, men blot stilfærdigt proklamere, at dersom jeres elever tilfældigvis ikke har læst nogle af hans digte, så har de poesi til gode; altså poesi af den gode art.

Peter Poulsen er ikke pædagogisk, og derfor kan han skabe liv i undervisningen. Han viste det i det materiale, som han for mange år siden lavede sammen med geografen Kenneth Olwig og magisteren Thorkild Borup Jensen. Herfra hvor vi bor. I-II. Om lokalmiljøet og børns digtning. Gyldendal 1985. Heri springer det i øjnene, at Peter Poulsen har tillid til, at poesien taler til eleverne, men at det er tilfældigt hvordan. Af elevernes digtning kan vi se, at de hver især henter inspirationer forskellige steder. Peter Poulsens bidrag til børns digtning er det modsatte af målstyring! Det er poetisk livgivning. (Jeg har skrevet om min brug af dette materiale i bogen dyrk dansk derude. Dansklærerforeningen 2014)

Den første gang, jeg for alvor fik øje for hans digte, var, da jeg læste hans Professor i ømhed (Gyldendal 1976), hvori man blandt andet finder det herlige digt Skoledage. (Det kan læses i Dansklærerforeningens blad DANSK 1/2019). Og jeg fik øre for ham, da han læste op til Jens Søndergaards saxofon, især fandt digtet Toftegårds Plads vej ind i sjælen (Hør det på YouTube).

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Siden dengang har Peter Poulsens poesi været en fast livgiver i mit læserliv, og han har det som så meget andet, der er ånd helt ind til benet: han bliver bedre med årene. Dobbeltheden, melankolien, humoren og kærligheden har altid hørt til blandt hans poetiske segl, men formen er ofte blevet strammere, ja, helt ned til oneliners:

"For at værne om ytringsfriheden / råber jeg røvhul efter naboen" (Rulletekster 2010) er hans bidrag til den debat, der har det med at blive skinger. Han får i én sætning sagt det, som det politiske system skal have kommissioner til. 

https://www.folkeskolen.dk/647939/erik-schmidt---et-dannet-menneske

"F.C. Prostata / spiller kun hjemmekampe" (Vi må videre. Dobbelt dagbog med Jørgen haugen Sørensen. L&R 2017) er da et godt bidrag til en bedre forståelse af ældre kollegaer.

 "Tjene / en kande laber / og to krus persille" (Danseskole for bjørne. L&R  2019), er en påmindelse om, at et af poesiens særkender er en lytning til sprogets muligheder for at gøre ens verden større.

https://www.folkeskolen.dk/871898/folkeskolereformen---en-bjoernetjeneste

Så tillykke til Peter Poulsen med de 80 år - og til lykke til os andre med Peter Poulsen, hvad enten vi skal vække elever eller fornøje os selv.