Jens Raahauge

Blog

Influencer

Trods min mærkat med INGEN REKLAMER, TAK! dumpede et A4-ark fra en boligsælger ind gennem brevsprækken. Og det var faktisk interessant og fik mig til at tænke på retningslinjer for influencere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ærlig talt - de tilbyder at sælge din bolig for 39.995 kr., altså 40.000. Men hvem vil uagtet prisen hyre et firma, der står med hænderne begravet i lommerne, altså i deres egne.

Det fik mig til at tænke på, hvad det er ved det danske vejr, der får de fleste vejrprofeter på alle TV-kanaler til at blafre med armene, som om de reklamerede for vindmøllernes bidrag til vedvarende energi. Pudsigt, men prøv at optage dig selv, når du gennemgår stof for en klasse, og læg mærke til hvor mange ubevidste bevægelser, der understøtter gennemgangen. Dette forklarer ikke de særlige udslag med armene blandt vejrprofeter, men kan måske være en frugtbar tilgang til en klassesamtale om kropssprogets betydning for formidlingen.

Denne dimension har også været på dagsordenen i de seneste dage, hvor nogle influencere med mange teenagere som følgere har bragt groteske reklamer for balleløft og bolsjefarmøder. Det har ført til udarbejdelse af et kodeks for influencere (Kilde: Journalisten):

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Her er de 13 retningslinjer

1

Du er bekendt med markedsføringsloven og dens gældende regler, og du overholder disse i dit arbejde

2

Du har et medansvar for at bringe korrekt information på dine medier

3

Du gør andre personer opmærksomme på, hvis de medvirker i kommercielt indhold på dine medier

4

Du indhenter tilladelse, inden du anvender andres materiale i dit indhold, og du krediterer ophavsmanden

5

Du holder en god digital tone

6

Du er din målgruppe bevidst, og derudover tager du et ekstra hensyn, hvis du har mange følgere under 24 år

7

Du giver andre mulighed for at tage til genmæle ved kritisk omtale af dem på dine medier

8

Du tager ansvar for dine brugeres data og holder dig opdateret på lovgivningen på området

9

Du er ansvarlig for, at de tal og statistikker, du videregiver om dine medier, er opdaterede og retvisende

10

Du skal gøre opmærksom på retoucherede billeder, som ændrer proportionerne på din krop, hvis du har mange følgere under 24 år

11

Mængden af omtale fra nuværende og tidligere annoncører fylder ikke uforholdsmæssigt meget i dit øvrige indhold

12

Ved kommercielle samarbejder om kosttilskud og skønhedsprodukter, kommer du ikke med udokumenterbare påstande om dine egne resultater

13

Du laver ikke kommercielle samarbejder vedrørende kosmetiske indgreb, hvis du har mange følgere under 24 år

Det er blot henstillinger, så om de slemmeste influencere vil følge dem, står hen i det uvisse. Men måske var det en idé at kigge på dem i undervisningen og samtale om, hvorfor kloge mennesker er kommet frem til netop disse 13.

Og imens kan vi fundere over, om reglerne for retouchering af billeder også skal gælde for de influencere, der optræder på valgplakater i lygtepælene.