Jens Raahauge

Blog

Læselyst kan ikke vente. 1

Læselysten er ved at blive institutionaliseret. Men mens de store initiativers projektmagere laver betænkninger, skal vi ikke betænke os på at gribe de lavthængende bøger.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et par uger siden fik jeg fingre i en letlæst romantrilogi af Bo Skjoldborg. Farlig-serien kalder han den.

Fordi jeg selv er konsulent på nogle af Dansklærerforeningens trebinds børneromaner, interesserer fænomenet mig selvfølgelig. De skal være letlæste, have en fart over feltet-handling og rumme noget, der på en gang er fantastisk og vedkommende.

Hvis de lever op til disse kriterier, har de den force, at den ene bog trækker den næste med sig; det vi kunne kalde serie-effekten.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Det drejer sig altså om at få øje på, at disse bøger - og lignende - findes. Og her er det værd at notere sig det enorme arbejde, som den kreds, Bo Skjoldborg er med i, gratis børnebøger i ferien, udfører.

Hvert år laver de den kampagne, som betyder, at skolens elever i den lange ferie, hvor læsemusklen nemt kan blive slap, tilbyder gratis adgang til en række bøger, som netop er fantastiske, magiske, drengerøvsagtige o.m.a.

Mange af dem er det, vi typisk kunne kalde frilæsningsbøger; altså bøger, der skal sluges snarere end analyseres. Men af nogle af dem vil der udspringe spørgsmål, som naturligt finder vej ind i undervisningsrelevante temaer.

I den foreliggede farlig-serien kommer der knald på handlingen, da en ny drenge kommer i klassen. Han er grænseoverskridende grov, når han udnytter sine enorme it-kompetencer og sit avancerede udstyr til at nedbryde de klassekammarater, som han føler sig udfordret af; måske fordi de er ordentlige. Vi suser igennem den ene raffinerede overgrebs- og mobbescene efter den anden. Dels går det ud på at nedbryde en af klassens drenge, del på at ramme den pige, som han er skjult forelsket i.

Her er elementær spænding, men også spørgsmål om grænseoverskridende brug af it-teknologi og sociale medier.

Nu har jeg haft et par fra målgruppen til at læse det første bind. Og de er helt oppe at køre for at få de næste og noget, der er som den.

Derfor har jeg bedt dem gå på biblioteket for at få de to næste bind, og så har jeg stukket dem nogle navne ud fra gratis børnebøger-kredsen og fra Dansklærerforeningens Børneromaner: Henholdsvis gratis børnebøgers Ellen Holmboe, Emil Blichfeldt, Bo Skjoldborg, Morten Dürr, Henrik Einspor, Jan Kjær, Benni Bødker og Dansklærerforeningens Mette Klint, Anne Marie Donslund, Søren Hemmingsen, Henriette Langkjær/Ole Herbst.

Disse forfattere leverer læsestof, som er rimelig let tilgængeligt - både læseteknisk og indholdsmæssigt - til at mellemtrinsbørnene her får forenet oplevelse og læsetræning. Og det er vel ret beset lystens mødre. 

Men eleverne skal lige få øjnene op for, at de findes. her kan eReolen, hvor i hvert fald mange af gratis børnebøgers titler findes, nok bidrage. Men det er ikke nok, at de får ørerne op for de gode historier, for det alene giver aldrig stærke læsemuskler; kun slatne.