Jens Raahauge

Blog

Forfattere og dansklærere er sammen om sproget

Forfatterne er blandt dem, der leverer mest råstof til undervisningen i skriftlig dansk. Derfor kan det være inspirerende at kigge ind i deres verden, når de diskuterer dette deres væsentligste værktøj: skriftsproget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I det seneste nummer af Dansk Forfatterforenings blad forfatteren skriver cand. mag. og forfatter Bo Lillesøe om de trusler, han ser sit vigtigste værktøj, skriftsproget, udsat for. 

Han udpeger tre hovedsyndere: det mundtlige politiker- og spinsprog, vigende sprogkundskaber og udviklingen i kommunikationsteknologien.  

Den første synder er interessant både for dansk- og samfundsfagslærere, fordi det her primært handler om at udøve manipulation forklædt som information. Og Bo Lillesøes konstatering er, at det sproglige greb, som ligger bag denne mekanisme, overtages af mange af os, fordi det er meningsdannere i politik og journalistik, der kommer til at fungere som sproglige rollemodeller. Vi får ikke at vide, hvem han har hentet sine eksempler fra, for som en anden Sofie Linde finder han sagen vigtigere end de enkelte syndere. Og det virker: Jeg er begyndt at lytte mere bevidst til interviews og debatter i nyhederne. Og man lytter ikke forgæves!

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Den anden synder er vel lige så gammel som dansklærererhvervet. Alligevel skylder vi eleverne at have opmærksomhed på dette tilsyneladende Sisyfos-arbejde med at få fx nutids -r anvendt korrekt, også fordi  interessen for et ordentligt og korrekt skriftsprog kan opfange de forsyndelser, som udspringer af den tredje synder: udviklingen kommunikationsteknologien.

Teknologien har gjort det - og gør det i stigende grad - muligt at operere i mellemrummet mellem tale- og skriftsprog. Dette indebærer mange fordele, men også udviklingen af en skriftsproglig parallel til det talte mumledansk: mumleskrift, hvor ord erstattes af symboler eller enkeltbogstaver, og hvor meningsgivende tegnsætning er en by i Silicon Valley. I dette mellemrum ligger en god dansklærerudfordring.

Det er muligt at finde Bo Lillesøes tankevækkende artikel med eksempelstof her: https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/det-velplejede-skriftsprog-er-i-fare/ .

I bladet forfatteren kan man jævnligt finde artikler, der kan give godt stof til danskundervisningen. https://danskforfatterforening.dk/forfatteren/ 

Forfattere og lærere er sammen om sproget!

Powered by Labrador CMS