Jens Raahauge

Blog

Dyk ned i skatkisten og skriv løs. 4

Mange har helt særlige og personlige glæder og skuffelser, når de skal have bogstaver på papir. Men måske kan det uventede og skæve inspirere til en interesse for alfabetet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For mange år side brugte jeg nykonstruerede bogstavformer ved forældremøder i indskolingen for at give forældrene et indtryk af, hvad det var for processer, deres børn skulle igennem for at lære at læse. Det morsomme var, at børnene med åbent sind hurtigt fangede betydningen af de nye abstrakte tegn, mens forældrene med lukket bogstavsind havde pæne problemer med at håndtere de alternative symboler.

Så vidt jeg husker, var det Landsforeningen af Læsepædagoger, der havde introduceret det alternative alfabet som øjenåbner for lærere og forældre, der mente, at det at lære at læse er ukompliceret. Vi, der kender regler og har færdigheder, har det med at synes, at det vi kan er nemt.

Dybest set var metoden opfundet mange år tidligere af Disney, som i Rip, Rap og Rups Grønspættebog havde et hemmeligt alfabet, som man kunne bruge, når man skrev dagbog eller legede spion.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Disse erindringer kom til mig, da jeg blev inviteret til udstilling af Helle Vibeke Jensens værk M·A·R·S Poetry Font, som modtog Biennaleprisen 2021 ved Biennalen for Kunsthåndværk og design.

Kort fortalt består udstillingen af håndlavede og -foldede bøger, der introduceret en ny font (skrifttype), der har hentet inspiration fra andre kulturers skrifttyper og trykformer. Helle Vibeke Jensen stempler med tusch, så de enkelte tegn - ud over at være usandsynligt smukke - får den særegne og unikke karakter, som opnås, når vi skriver med fx gåsefjer.   

På illustrationen her på bloggen anes en reol med trykklodser, et par bannere og en halv bordfoldboldbane. Bannerne, som er flere meter lange, har hængt ned fra loftet ved udstilling på Koldinghus, hvor de endte på en bord med fodboldbanen. Teksten, som er skrevet med den nye font, består af et par citater. Daværende kulturminister Joy Mogensens begrundelse for, at sport og kunst hører til i samme ministerium: "Nogle synes, at fodbold er interessant, men hvad ville en fodboldkamp være uden nogle gode slagfærdige musiknumre?", hvilket holdes op imod et citat af Jean-Paul Sartre: "I fodbold er alt kompliceret af det andet holds tilstedeværelse".

Helle Vibeke Jensen har fremstillet 100 bøger, som indeholder den nye font og små tekster. Alle bøgerne er håndtrykte- og foldede. Her er kælet for materialerne, for processen og for æstetikken, så enhver billedkunstlærer må knibe sig i øjenlågene. Når nu man har et fag, der kaldes håndværk og design, er det her er muligt at lade sig inspirere af det kunsthåndværk, som udfordrer og beriger både håndværk og design.   

Og for enhver dansklærer findes her en kilde til arbejde med og forundring over skriftsprogets karakter. Med den nye font får vi alle et fælles udgangspunkt som analfabeter, der skal søge betydning i tegnenes skønhed.

Helle Vibeke Jensens udstilling kan ses på hendes værksted, der ligger på Copenhagen Cable Park. Kraftværksvej 24, 2300  København S. Ring til hende og aftal tid - og afsæt lidt tid, for du bliver betaget. Telefon 20 68 79 39.