Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Arbejder du stadig?

Jeg glæder mig til, at jeg har været lærer i tyve år og måske har styr på det meste af danskfaget. Sådan sagde Kristina, der blev spurgt om sin danskundervisning. Hun har været (en fremragende) dansklærer i fem år, men der er heldigvis noget rutine, der følger med, når man har været lærer i mange år. ”60’erne er de nye 20’ere”, skrev en god kollega til mig i dag, hvor hun fylder 64. Hun har forhåbentlig ret. Det er noget andet at være fyldt 60 i 2019 end det var for fyrre år siden. Det er måske nu, det bliver cool og nice at være i 60’erne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Arbejder du stadig?”

Jeg glæder mig til at jeg har været lærer i tyve år og måske har styr på det meste af danskfaget. Sådan sagde Kristina, der blev spurgt om sin danskundervisning. Hun har været (en fremragende) dansklærer i fem år, men der er heldigvis noget rutine, der følger med, når man har været lærer i mange år.

”60’erne er de nye 20’ere”, skrev en god kollega til mig i dag, hvor hun fylder 64. Hun har forhåbentlig ret. Det er noget andet at være fyldt 60 i 2019 end det var for fyrre år siden. Det er måske nu, det bliver cool og nice at være i 60’erne.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Jeg er fra årgangen fra sidst i 1950’erne. Jeg har holdt seks runde fødselsdage, men jeg har et godt helbred, og i min egen bevidsthed er jeg fortsat forundret over, at jeg dimitterede som lærer for syvogtredive år siden. Derfor er det altid vældig overraskende, at blive spurgt: ”Arbejder du stadig?” I går kom spørgsmålet igen midt i sommerlandet, og jeg svarede venligt: ”Ja, jeg arbejder  - heldigvis.” Jeg har et godt arbejde. Et meningsfuldt arbejde, hvor jeg efter bedste evne søger at uddanne gode dansklærere, så de næste årgange af børn ikke skal kede sig vildt i skolens danskundervisning, men måske glimtvis tænke: ”Det er jo egentlig ganske lærerigt og sjovt og vildt spændende at læse bøger. Glimtvis, altså. Ikke altid. ”

Her er mine bedste begrundelser for, at man skal glæde sig over at møde på en arbejdsplads, når man er i underviser:

1. Gode kolleger først og fremmest. I min undervisningsverden er ”lærerværelset” det sted, der giver arbejdet mening. Er der god stemning og mange grin over formiddagskaffen, og er der plads til at diskutere alt fra politik, kunst, kultur til glæden ved at AaB til tider vinder i fodbold, så er det et godt sted at være. Det er en glæde at være på en arbejdsplads, hvor man altid bliver mødt med venlighed.

2. Et meningsfuldt arbejde giver også mening i hverdagen. Min første ansættelse var i et nu fusioneret rengøringsselskab, hvor jeg ryddede op efter journalisterne på Vendsyssel Tidendes kontor da det lå i Østergade i Hjørring. Det var fra 4.00 – 7.00 om morgenen. Hver morgen var det tilbage fra start.  Journalister var (og er?) resistente overfor oprydning. Om det gav mening? Ja, ikke for mig, bortset fra lønnen, der var fremragende for en 15-årig gymnasieelev. Siden fulgte mere rengøringsarbejde, fantastiske år på Hirtshals Hvilehjem, Pensionisthøjskolen i Nr. Nissum og Vejlby Plejehjem før jeg dimitterede som lærer, blev efterskolelærer og nu seminarielærer. Alt, bortset fra tjansen på Vendsyssel Tidende, var der god mening i . Det gør en forskel, om man gør en forskel.

3. Man skal have et arbejde, hvor man (til tider) må gøre sig umage. Mange opgaver i mit arbejdsliv er ren rutine. Alligevel er det hvert år nye studerende, nye kursister og nye samarbejdspartnere, der skal inddrages. De forventer noget. De har krav på, at jeg har gjort mig umage. Så det prøver jeg på. Sådan da.

4. Man møder mange forskellige mennesker. De studerende er unge, her får jeg et indblik i en ungdomskultur, der er mere kompleks end medierne fremstiller den. Der er mange samarbejdsparter, der hver især har deres særlige dagsorden. Irriterende til tider, men også vældig spændende, og det er med til at gøre perspektivet større.

Derfor lyder svaret på: ”Arbejder du stadig?” fortsat ”Ja, med glæde”,  så varer det forhåbentlig en uges tid eller to før jeg igen møder spørgsmålet.

Og husk, som min gode kollega siger: ”60’erne er de nye 20’ere”, der er noget at se frem til. Sæt pris på diversiteten på lærerværelset. Det er fint, at der er unge nyuddannede, men det er også godt med en vis grad af rutine.

Bodil Christensen

Møllegårdsvej 1 Horne

9850 Hirtshals

boc@ucn.dk

Powered by Labrador CMS