Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Efterskolepædagogik på Læreruddannelsen i Aalborg

Efterskolepædagogik på Læreruddannelsen i Aalborg

Offentliggjort Sidst opdateret

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Efterskolepædagogik på Læreruddannelsen i Aalborg Hvem bygger det højeste menneskelige tårn, hvor alle i gruppen er med? Hvordan erobrer man flaget på modstanderholdet, når man kan ”dø”, hvis man mister sin hale? Hvor langt kan man transportere femten efterskoleelever på en presenning – helt uden at nogen går uden for presenningen? Og …. Der var en lang række kreative, sjove og sære stormesteropgaver, da studerende på modulet ”Efterskolepædagogik” på Læreruddannelsen i Aalborg havde undervisningen på Ingstrup Efterskole en solfyldt aprildag. Temaet lød på at der skulle arbejdes med afsæt i ”fællesskab” og ”idræt” og ”udeskole”. Det blev en idrætsdag, hvor oplægget var helt ”klassisk”. Først var der ”opvarmning” med fælles ”leg i hallen”, så blev formiddagen brugt på Stormesteropgaver og eftermiddagen var endnu mere klassisk med ”poster” (momenter, som vi siger i Hjemmeværnet), og hvor der var præmiering af godt fællesskab, gode løsninger og den slags…. Dagen sluttede med fællessang, pointoptælling og præmier, og ind i mellem var der jo en efterskolehverdag med formiddagsmad, rengøring og tjek, middagsmad og mere kage. De studerende har gennem et halvt år haft ”efterskolepædagogik” som et tilvalg. Der har været gæstelærere fra de nordjyske efterskoler, der har været teoretiske oplæg, der har været arbejdet med cases og der har været efterskolebesøg. Nu blev modulet afsluttet med en hel praksisdag, hvor ”de almindelige” efterskolelærere kunne forberede sig, bedømme danske stile, afspadsere eller … hvad man nu har i opgavebanken. Alle efterskoler i Nordjylland har beredvilligt hjulpet til for at give modulet et praksisindhold. Læreruddannelsen er fyldt med praksissamarbejde, men netop dette ”efterskolemodul” er fyldt med praksis. Nu venter en evaluering af dagens undervisning. Der skal reflekteres over sammenhængen mellem teori og praksis. Ungdomspædagogik, motivation og ungdomskultur i efterskolens hverdag med det kontraktfæstede rum, det nødvendige rum og det frie rum.

P.S. Og ja, solen skinnede, som den altid gør det, når efterskoler åbner skolen for gæster og gæsteundervisere.