Blog

Virkelighedens klasselokaler er fyldt med vidt forskellige børn

Det har igen været en praksisdag for et danskhold på Læreruddannelsen i Aalborgs anden årgang. Denne decemberdag mødte 25 studerende ind til en skole fyldt med julepynt og glade børn. Det betød vendespil, hjemmelavede brætspil, film, litteratur, bookbento, tegninger, fortællinger – og fodbold, sneboldkamp og utrolig megen madpakkespisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det står klart i alle Læreruddannelsens bøger om klasseledelse, didaktik og relationsdannelse: Børn er forskellige. Børn har vidt forskellig baggrund og interesser. De har vidt forskellig baggrund i forhold til normer og regler, og så er børn og så forskellige i udviklingen… ikke alle følger klassetrinnets årgang.

Det har (og tak til Tornby Skole) igen været en praksisdag for et danskhold på Læreruddannelsen i Aalborgs anden årgang. Denne decemberdag mødte 25 studerende ind til en skole fyldt med julepynt og glade børn. Der skulle undervises i ”Det gode børneliv”. Det betød vendespil, hjemmelavede brætspil, film, litteratur, bookbento, tegninger, fortællinger – og fodbold, sneboldkamp og utrolig megen madpakkespisning.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Der var mange gode oplevelser, der var engagerede børn, sjove danse, leg med de helt små, falige samtaler med de større, - men der var (heldigvis) også meget at reflektere over, da skoledagen var slut.

  • Hvordan skaber man arbejdsro?
  • Hvad gør man, når elever ikke kan ”tale efter tur”?
  • Hvad gør man, når enkelte elever helt ”melder sig ud” og ikke kan nås gennem almindelig ”sund fornuft”?
  • Hvad gør man, når en elev ”forsvinder” på skolens område?
  • Hvad gør man for at samle koncentrationen og opmærksomheden?
  • Hvornår skal man skære igennem, og hvornår skal man godtage, at tidsplanen skrider?

Det er godt at have en ”øvebane” for teorien, når man er lærerstuderende. Det er en ”gratis omgang”, når man får lov at afprøve et undervisningsforløb en enkelt dag på en skole, hvor man ikke er i praktik. Praksissamarbejdet er en stor gave for såvel studerende (der får gode erfaringer) som for eleverne, der får en dag med mange (og unge) voksne.

Nogle umiddelbare korte bemærkninger om dagen fra de studerende lød sådan: ”Støj er støjende, larm er larmende. Det er godt med dans, sneboldkamp, fodbold og leg. Det har været en rolig, finurlig, urolig, kaotisk, forpustet, hygsom, sjov, kreativ, bevægende, pædagogisk, livlig og udmattende dag.Det var ”wuooouw” på en god måde.

Danskholdet får formentlig nok en dag på Torny Skole, hvor de kan afprøve teorien i forhold til faget.

Der er en glæde, at samarbejde med ”virkelighedens skole” er så uproblematisk. Der lyder altid et stort ”velkommen” – og så er der rundstykker til alle til formiddag. Og gratis kaffe. Og kakao. Det højner også glæden ved virkeligheden.