Læs mere fra bloggen: Litteratur, lærdom og læreruddannelse
Blog
Det var fedt at være lærervikar...
”Det var fedt at være lærervikar. Så det nok også fedt at være lærer. Børn er nogle grineren væsner. Og nogen skal jo være det. Så det bliver mig.” Sådan svarede Emil, da jeg nu (igen igen) spurgte mine unge lærerstuderende, hvorfor de havde valgt uddannelsen.
”Det var fedt at være lærervikar. Så det nok også fedt at være lærer. Børn er nogle grineren væsner. Og nogen skal jo være det. Så det bliver mig.” Sådan svarede Emil, da jeg nu (igen igen) spurgte mine unge lærerstuderende, hvorfor de havde valgt uddannelsen. De har tilbragt et år på Læreruddannelsen, de har været i praktik, de har besøgt skoler, de har diskuteret fag og pædagogik og afprøvet virkelig meget af deres teoretiske viden ”ude i praksis”. De her endnu tre år på uddannelsen, hvor de vil blive klogere og finde deres egen særlige retning i professionen. Her og nu er målet fortsat klart: De glæder sig over uddannelsen, og de ser frem til et godt, varieret, sjovt, arbejdsomt og meningsfyldt arbejdsliv.
I medierne har der været et markant fokus på en nedgang i ansøgertallet til læreruddannelsen. Det er en bekymrende nedgang. Heldigvis har Læreruddannelsen i Aalborg og Hjørring haft et forholdsvis godt optag af studerende i år, alligevel er der grund til at ønske, at politikere (på alle niveauer) skaber bedre rammer for lærernes arbejde. Der er brug for mange og gode studerende, der kan give den opvoksende ungdom uddannelse og dannelse til at kunne klare sig i samfundet og i deres eget liv. Muligheden for at gøre en forskel for andre fylder meget i de studerendes begrundelser for at blive lærere. Thomas siger det sådan her: ”Jeg har arbejdet på en efterskole i fire år inden, at jeg søgte ind på læreruddannelsen. De oplevelser jeg fik fra efterskolen var unikke, og jeg var derfor målrettet om, at jeg skulle være lærer. Tanken om at kunne hjælpe den kommende generation, af ungemennesker videre i samfundet, vægter mig højt. Så vil gøre mit for at gøre en forskel for børn og unge.”
Lærke siger om den personlige vinkel: ”Jeg vil være et forbillede for de unge mennesker som bliver mine elever en dag, og gøre mit for at de føler sig nok værd, både menneskeligt og fagligt. Jeg vil være en del af deres hverdag i lang tid, og derfor vil jeg forsøge at gøre deres tid i skolen god og mindeværdig, både i de gode og dårlige tider. Derudover elsker jeg skolemiljøet, samarbejde og fællesskabet.”
Og så er det allervigtigste at have et arbejde, der giver mening, således som Alberte siger det her: ”Fordi jeg føler der skal være en mening med mit arbejde, og som lærer har jeg et håb om, at jeg kan gøre en forskel for nogle børn.”