Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Covid19- og pandemiens indflydelse på skolens hverdag

På Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference, der netop nu holdes i Torshavn, Færøerne var den sidste oplægsholder Kalpana Vijayavarathan, Ph.d., adjunkt i engelsk som fremmedsprog fra Færøernes Universitet. Hun har forsket i Covid19 og pandemiens betydning for skolens hverdag. Hendes forskning viser (og det er ikke overraskende, men det er så forskningsbaseret) at Covid 19 har haft stor indflydelse på undervisningen i skolen.

Publiceret Senest opdateret

Covid19- og pandemiens indflydelse på skolens hverdag

På Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference, der netop nu holdes i Torshavn, Færøerne var den sidste oplægsholder Kalpana Vijayavarathan, Ph.d., adjunkt i engelsk som fremmedsprog fra Færøernes Universitet.

Hun har forsket i Covid19 og pandemiens betydning for skolens hverdag. Hendes forskning viser (og det er ikke overraskende, men det er så forskningsbaseret) at Covid 19 har haft stor indflydelse på undervisningen i skolen. Covid 19 pandemien viste at:

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

1. Der skete et skifte (lynhurtig og uventet) fra undervisning i ”real life” til undervisning online

2. Det blev tydeligt, at lærerne ikke havde det pædagogiske overskud til onlineundervisning

3. Det blev tydeligt, at lærernes betydning for læringens kvalitet og udbytte er stor

4. Elevernes tilfredshed steg, når det lykkedes for lærerne at skabe relationer også online

5. Der skete et ”læringstab”, når eleverne fik online-undervisning

6. Det blev klart, at elevernes selvregulering betyder meget. Evnen til selv at strukturere sin hverdag og sin læring gjorde en stor forskel

7. Eleverne oplevede et meningstab og tab af fællesskab

8. Mindre støtte til udfordrede elever

9. Et frirum for nogle elever, der plages i støj, og et frirum for elever, der er introverte eller uden gode relationer

Det betyder at man som lærer måtte indse at:

1. Der skulle arbejdes mere fokuseret med relationer

2. Hastigheden og forventninger til læringsudbyttet skulle justeres

3. Større behov for feedback

4. Der skulle gøres noget for den sociale dimension

5. Selvtillid og selvværd skulle der arbejdes med.

Og sidst og ikke mindst, så blev mange klar over, at læreren ikke kan erstattes af en amatør, og at læreren spiller en stor rolle i børns (og samfundets liv)

P.S Og Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference blev afholdt to år senere end oprindelig planlagt. Sådan har Covid 19 haft megen indflydelse på … .alt.

P.S. Og ja, Færøerne er smukke 18 øer med grønne fjelde, tunneller og venlige mennesker.