Litteratur, lærdom og læreruddannelse
Blog
Messenger, motion, morgenmad – og manglende motivation
Hvordan er det at være studerende her efter to måneders online-undervisning uden fremmøde på Læreruddannelsens matrikelnummer. Der er mange forskellige bud på, hvordan man ”får det til at fungere”. Her er nogle eksemplariske bud på, hvordan hverdagen kan hænge sammen, så der bliver studeret på faglig kompetent vis. De studerendes erfaringer med online-undervisning er især interessante inden for tre områder: læringsstrategier, rutine og motivation.
Messenger, motion, morgenmad – og manglende motivation
Hvordan er det at være studerende her efter to måneders online-undervisning uden fremmøde på Læreruddannelsens matrikelnummer. Der er mange forskellige bud på, hvordan man ”får det til at fungere”. Her er nogle eksemplariske bud på, hvordan hverdagen kan hænge sammen, så der bliver studeret på faglig kompetent vis. De studerendes erfaringer med online-undervisning er især interessante inden for tre områder: læringsstrategier, rutine og motivation.
Først og fremmest har de fleste tilegnet sig en rutine i læringsstrategien. En rutine, der fungerer for den enkelte.
Mette: Jeg deltager aktivt i online-undervisningen, løser de opgaver der stilles og arbejder med de tre eksamensopgaver.
Camilla: For at lære så meget som muligt i denne online-tid, er det vigtig for mig, at deltage i alle konferencer og team-møder, da det for mig giver den bedste mulighed, for at samle de spørgsmål og tanker jeg har i forhold til de forskellige fag og moduler. Det er især vigtigt at jeg løbende er med, så kan det godt være jeg ikke er den, der markerer mig allermest, men jeg er der, og jeg lytter, noterer og følger med. Når jeg skal fordybe mig i eksamensopgaver er det vigtigt for mig, at der er ro omkring mig, at mit skrivebord er overskueligt, at min telefon ligger i et helt andet lokale, så jeg undgår for mange forstyrrelser. Filip: Jeg har gennem hele dette online undervisningsforløb stræbt efter at få så meget som muligt ud af undervisningen, selvom vi står overfor for disse store udfordringer, som vi gør. Jeg genlæser de artikler, projekter, ser videoer og nærstuderer tidligere undervisning på power points.
Josefine: Gruppearbejde over messenger/Skype betyder utroligt meget for, at jeg husker det, som jeg lærer. Eller tager jeg noter, når jeg hører videoundervisning. Dette gør det mere dynamisk, jeg lytter bedre og “får mere med”
Nogle rutiner kan måske bruges også i ”virkeligheden”:
Mette: Lige nu har jeg ingen rutine.. jeg aftaler møder med mine to eksamensgrupper og ellers forsøger jeg at arbejde mellem 8 og 12 og så igen, når familien er gået i seng.
Carina: Før online-undervisningen, var jeg virkelig elendig til det der med morgenmad, og mange gange skete det først op ad formiddagen og nogle gange til middag. Men jeg har nu fået implementeret at, jeg starter ud med en kop kaffe eller to-tre stykker og en god solid morgenmad, det skaber både hygge, ro og en god start på en god arbejdsdag. DET er helt klart noget, jeg vil fortsætte med efterfølgende.
Mikael: Man er efterhånden ved at vænne sig til en ny struktur i ens hverdag. Efter snart to måneder med digital undervisning, har man efterhånden opbygget sig rutiner og strukturer man arbejder efter. Hjemmefra, vel og mærke. Jeg sætter vækkeuret til klokken 08.05 hver morgen, hvor jeg står op og brygger mig en god kop instant kaffe. Så venter der ofte en digital undervisning via teams eller konferencer, som gør undervisningen mere levende, motiverende og skaber en eller anden form for fællesskab, dog på afstand Filip: Jeg har fået mere struktur på min hverdag i forhold til forberedelse. Jeg er klar over, at man aldrig kan følge et skema eller en plan til punkt og prikke i folkeskolen, men så må man lave rettelser og tage sine forbehold undervejs. Jeg løber som regel en lang tur eller træner på anden vis før undervisningens begyndelse. Det giver mig energi og overskud til undervisningen og notattagen.
Josefine: Jeg har lært, at det har stor betydning at holde små pauser for koncentrationen. Og så ved jeg nu, at jeg vil læse mere på papir frem for computer, da jeg meget bedre kan lide dette.
Motivation til studiet er stærkt udfordret (som det kan hedde, når man virkelig er ved at træt i at motivere sig selv!):
Mette: Jeg må indrømme, at motivationen er dalende.. jeg arbejder bedre “live” end foran en skærm (8 timer om dagen). Jeg har dagligt hovedpine, og jeg lider af søvnmangel, så der er pt meget begrænset motivation.
Camilla: Det har været noget af en prøvelse, at holde motivationen oppe, det plejer det normalt ikke at være, men det har været svært, at opretholde den samme effektivitet som før. Men en god plan over dagen og ugen, er god, at have og skaber et godt overblik.
Filip: Jeg motiverer mig selv ved at få styr på mine ting og når jeg har det, giver det mig motivation for at jeg godt kan.
Josefine: Jeg motiverer især mig selv ved at lægge korte pauser ind, hvor jeg skal små ting, som jeg glæder mig til. Frokost med mine karantæneramte søskende, en gåtur eller lignende.
Sådan ser studielivet ud for (nogle af de) studerende på Læreruddannelsen i Aalborg. Dannelse sker i fællesskab, og læreruddannelsen er en uddannelse og en dannelsesinstitution. Der er meget, der ikke får plads i den digitale on-line-undervisning, men de studerende gør fortsat deres bedste for, at vi i fællesskab får det til at lykkes.
Som underviser på uddannelsen (skulle nogen spørge mig) savner jeg humoren, fællesskabet, det uventede, det særlige når studerende faktisk ser ud til at have forstået dagens faglige udfordring, jeg savner modspil og stille protester, spørgsmål, afbrydelser – og så savner jeg mine kolleger.
Men det går.
Det var to måneder med online-undervisning. Nu venter eksamen om et par uger.
God arbejdslyst.
Bodil Christensen
Læreruddannelsen
Aalborg
§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.