Læs mere fra bloggen: Litteratur, lærdom og læreruddannelse
Blog
Syv gode grunde til at vælge læreruddannelsen
Her er syv gode grunde til at vælge en læreruddannelse. Der er helt klart mange flere grunde. Lønnen er sådan set også rimelig okay. Og så kan du gøre en forskel for de elever, du møder på din vej. Helt som Mette Marie siger det: ”Det er fantastisk at være lærer fordi jeg har muligheden hver dag for at gøre en forskel for er barn eller et ungt menneske. Det kan både være som den voksne der er der, når noget ikke er godt derhjemme, den voksne der er der, når det er svært med det sociale og den voksne, der giver det lille skub ud over kanten og griber igen, så eleven lykkes og fagligt eller socialt.”
Der er mange gode grunde til at vælge læreruddannelsen
Michelle, der har været lærer i fire år, siger om sit valg af uddannelse: ”Jeg kan nævne mange grunde til, at jeg er glad for at være lærer. Heldigvis. Men for mig fylder HVERDAGEN mest. Hver dag at blive mødt af elever, som hilser forventningsfuldt på mig. Duften af leverpostejs- og æggemadder i klassen. Kaffe på lærerværelset. Det er konflikter, vi taler om og fejl, vi lærer af. At være gårdvagt og se børn, der leger på tværs af klasser og alder. Morgensang med beskeder, sang og flag til fødselarerne. At se eleverne knokle med en opgave uden at tænke på det næste frikvarter.”
Her var alle de gode glæder ved at være lærer nævnt: elever, kolleger, konflikter, kaos, madpakker og faglighed. Sådan er det, når man har valgt et arbejdssted, når man er færdiguddannet.
Vejen hertil er fire år på en læreruddannelse, og det kan være et godt valg. Her er syv gode grunde til at vælge at ”læse til lærer”:
1. Du får en uddannelse, der kan give adgang til mange forskellige slags ansættelser. Helt almindelige skoler, specialskoler, friskoler, små skoler, store skoler, hospitalsskoler, Zoologisk Have, fængslets indsatte eller det kan være botilbud, efterskoler eller alt muligt andet. Eller du kan blive valgt til folketinget som Ritt Bjerregaard eller Marianne Jelved. (nå ja, de er ikke længere i folketinget, men de havde stor glæde af at have lært noget om klasseledelse, da de skulle styre hvert sit parti!)
2. Du kan specialisere dig i et fag, du interesserer dig for. Idræt, madkundskab, tysk eller natur og teknik. Du kan også vælge specialundervisning eller dansk og matematik. Og du kan vælge flere fag. Du bliver tysklæreren. Eller musiklæreren. Eller klasselæreren. Eller…
3. Du skal læse sammen med andre, der har samme mål som dig selv. De ved også, at de skal være lærere – et sted. Undervisningen foregår på et hold (en klasse), og studiet har masser af gruppearbejde. Helt som når du bliver lærer, så skal du også arbejde sammen med andre.
4. Du ved, hvad du bliver. Det er en uddannelse til en profession. Man bliver lærer. Det er helt forståeligt for alle. Du kan forklare det for selv din bedstemor, der ellers ikke følger med på folkeskolen.dk
5. Du kan få arbejde som lærer. Og du kan selv (næsten) vælge, hvor du vil ansættes. Der er lærermangel, der bliver endnu mere lærermangel, så glæd dig. Arbejdsløse biologer og universitetsuddannelse med svært forståelige uddannelser vil kigge vildt misundeligt på dit eksamensbevis.
6. Du lærer en hel masse, du ikke vidste, at du gerne ville vide. Du bliver klogere på dig selv, det er ikke ”kun” en uddannelse, det er også en uddannelse, hvor man dannes som menneske.
7. Det er sjovt. Det er her, du forhåbentlig har langt flere muntre end kedelige dage. Du sætter selv dit præg på uddannelsen, men en god lærer skal gerne være opfindsom, kreativ, kunne organisere og have humor. Sådanne mennesker er muntre at være sammen med.
Det var syv gode grunde til at vælge en læreruddannelse. Der er helt klart mange flere grunde. Lønnen er sådan set også rimelig okay. Og så kan du gøre en forskel for de elever, du møder på din vej.
Helt som Mette Marie siger det: ”Det er fantastisk at være lærer fordi jeg har muligheden hver dag for at gøre en forskel for er barn eller et ungt menneske. Det kan både være som den voksne der er der, når noget ikke er godt derhjemme, den voksne der er der, når det er svært med det sociale og den voksne, der giver det lille skub ud over kanten og griber igen, så eleven lykkes og fagligt eller socialt.”