Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

10 gode råd til den nyuddannede lærer....

10 gode råd til den nyuddannede lærer Litteraturen og køkkenbordsfilosofien kan altid byde ind med en brugbar morale til enhver anledning  Her er ti gode råd, - men først og sidst et stort til lykke til alle nyuddannede lærere. Forhåbentlig bliver uddannelsen til glæde og gavn - for jer og for skolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

10 gode råd til den nyuddannede lærer

Litteraturen og køkkenbordsfilosofien kan altid byde ind med en

brugbar morale til enhver anledning   Her er ti gode råd, - men først og sidst et stort til lykke til alle nyuddannede lærere. Forhåbentlig bliver uddannelsen til glæde og gavn - for jer og for skolen.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

1.  Piet Heins gruk: “Slid med vid, ting ta’r tid.” kan man altid citere for eleverne. Og for sig selv.

2. . ”Hvis du vil bygge et skib, skal du ikke kalde folk sammen for at tilvejebringe tømmer eller tilvirke redskaber. Du skal ikke uddelegere opgaver til dem eller fordele arbejdet, men du skal vække deres længsel efter det store åbne hav.” Antonie de Saint Expery i ”Den lille prins”

3. "For de ting vi skal lære, før vi kan gøre dem, lærer vi ved at gøre dem. Foreksempel bliver mænd murere ved at mure og lyrespillere ved at spille lyre. På samme måde bliver vi retfærdige ved at handle retfærdigt, mådeholdne ved at handle mådeholdent og tapre ved at handle tappert" - skrev Aristoteles i den Nikomacheiske Etik, bog 2, kapitel 1(længe før nogen af jer var født )

4. Vær venlig og interesseret i alt, hvad eleverne fortæller. Spørg også om de er enige i fredagens X-faktor-afgørelse, og hvad de synes om Liverpools (og AaBs) seneste kamp. Vær i det hele taget et ordentligt menneske  - selvom det ikke har noget med uddannelse at gøre.

5. Skyd én, - og skræm resten. En pædagogik, der kan bruges … sjældent, men til tider nødvendigt.

6. “Jeg taler helst med Børn; thi om dem tør man dog haabe, at de kan blive Fornuft-Væsener; men de, der er blevne det! Herre Jemini!”  (Det er Søren Aabye Kierkegaard,: Enten – Eller, 1843)

7. Flæk dem først – flink kan man altid være!

8. ”Tal altid sandhed, når din ledelse spørger, hvordan du er lærer. Der er ingen grund til at overtage bureaukraternes og bogholdernes sprog. Sig, at du er civilisationsmedarbejder, og at du beskytter vor fælles verden mod dumhed, dårskab og forfald.”

9. Og fra Anne Marie Løn: ”Men meningen med livet .... at blive et bedre menneske hver dag, at forvalte sit talent, om det er aldrig så lille, at gøre sig umage og på den måde medvirke til menneskehedens fremme”

10. Et godt (pædagogisk?)  citat: ”Jeg spurgte ikke, hvad du ville. Jeg sagde, hvad du skulle.” (Bodil Christensen)

11. I SKAM siger den kontante Dr. Skrulle sådan til Isak (og alle andre): “Hvert menneske er en ø. Og den eneste vej fra ø til ø består af ord. Og så længe vi ikke snakker sammen, så bliver vi bare små ensomme øer, der må bedøve sig med piller. Helt som på Ibiza.” Og vil nogen tjekke, så er det fra sæson 3, episode 6

Husk altid: Man lærer kun lidt af sejren, men meget af nederlaget!  

Til lykke til de nye lærere!   Og til lykke til folkeskolen.

P.S. Nå, ja - der var jo elleve gode råd. Det gør ingen forskel. Det er bare bonus.

P.S. Og i hele diskussionen om karakterræs og pres og snit og 12-taller kan man jo citere den canadiske forfatter Alice Munroe, der fik Nobelprisen i litteratur forrige år: "Se helt bort fra det med karakterer. De der har brug for det, kan indhente det forsømte senere, eller klare sig uden. I virkeligheden meget enkle ting, visse kendsgerninger etc., er nødvendige for at Gå ud i verden. Hvad så med de såkaldte særligt begavede børn? Forkvaklet begreb. Hvis de er kvikke på den tvivlsomme akademiske måde, kan de let indhente det forsømte. Glem alt om Sydamerikas floder og Magna Charta.  Tegning, Musik, Historier fortrækkes."