Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Vi kom, vi så, vi lavede fejl - og så lærte vi af dem: praktik i onlineskolen 4

Kristian skriver: ”Det bliver en udfordring nu at skulle omstille sig til en skriveproces fra en praktisk proces. Eleverne og undervisning har haft vores fulde fokus de sidste uger, og det bliver nu lidt specielt at dykke ned i alle observationer og refleksioner, vi har gjort og omformidle det til en opgave. Også spændende.”

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kom, vi så, vi lavede fejl - og så lærte vi af dem

Læreruddannelsen i Aalborg har fortsat første årgangs studerende i praktik. Der er en uge endnu, en uge der for nogles vedkommende bliver ”på skolen”, mens andre fortsat underviser online. Det er nu, der også arbejdes med praktikportfolio og praktikopgave. Det er nu, rutinen er ved at være der. Jeg har igen fået en statusopdatering ”derudefra”, og jeg har spurgt ganske bredt: ”Hvad synes I, der er ugens succeshistorie? Hvad optager jer i forhold til praktikprøven?”

Heldigvis er det succesoplevelserne, der fylder. Faglige, sociale og personlige succeshistorier.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Marie skriver: ”Hold da op hvor er de søde og dygtige i vores 6. klasse. Vi sætter tid af til leg/spas, men forsøger også at inddrage eleverne så meget som muligt, så de ikke sygner hen.  Dog kan det være svært, at få eleverne til at snakke med hinanden i gruppearbejde – man skal være meget tydelig omkring, at alle skal tænde mikrofonen, og én må tage ordet fra start, så de får snakket med hinanden. Desuden skal man være helt ekstremt eksplicit, når man forklarer en opgave, som de skal arbejde med selvstændigt – der er næsten altid nogen, der spørger: ”hvad var det nu vi skulle?” …meeeen jeg synes, vi bliver skarpere og skarpere!” Det går igen hos flere, at online-undervisning netop fordrer meget præcise opgaveudmeldinger. Det er en af de erfaringer, man i høj grad også kan have glæde af i undervisningen ”IRL”.

Amalie skriver: ”Vi har arbejdet med personkarakteristik og her skulle eleverne lave en efterlysningsplakat. En kreativ opgave, som måske kunne kræve, at man sad sammen fysisk. Men efter elevernes arbejde og fremlæggelse af plakaterne, er jeg positivt overrasket over elevernes måde at arbejde sammen på online og aflevere et produkt, som er kreativt og samtidig fyldestgørende.”

Noor skriver: ”Vi har spillet ”Among Us” med eleverne, og det har bare været megafedt!! Vi synes alle det er så sjovt, og så kommer vi hinanden ved på en anden måde. Det er en spil på mobilen, der minder om politi og røvere - vildt sjovt!”

Endelig er der Søren, der skriver: ”En anden stor succes har været vores forløb med børnebøger. Eleverne synes virkelig, det er interessant, og de giver udtryk for, at de synes det er meget spændende.”

Praktikken afsluttes som alle praktikperioder med en prøve, der afholdes med afsæt i en skriftlig opgave. Arbejdet med den opgave er naturligvis også stærkt udfordret af de givne online-rammer, men også her finder de ofte en god vinkel:

Katrine skriver: ”Vi har derfor brugt vores tid på at skrive vores praktikopgave. Her har det været en klar succesoplevelse, at vi er så enige om udførelsen, og kan hjælpe hinanden på vej.”

Anders skriver: ”Som jeg ser det er det store problem, at praktikopgaven er udformet efter en ”traditionel” praktik. Dette kan være et problem da nogle af de problemstillinger vi har mødt i løbet af vores praktik, ikke er noget, som man ville opleve i form af en normal praktik. Omvendt giver online-skolen også en masse andre alternative problemstillinger at tage fat i, i forhold til praktikopgaven.”

Amalie skriver: ”Den store udfordring i forhold til at skrive en praktikopgave, er for det første, at man ikke har været ude fysisk og været sammen med børnene. Man har altså heller ikke haft samme måde at indsamle empiri og opfange problemstillinger. Men når det så er sagt, så synes jeg, at den online-undervisning også har budt på gode muligheder og andre muligheder. Derfor er dette også spændende at inddrage i en praktikopgave. Kristian skriver: ”Det bliver en udfordring nu at skulle omstille sig til en skriveproces fra en praktisk proces. Eleverne og undervisning har haft vores fulde fokus de sidste uger, og det bliver nu lidt specielt at dykke ned i alle observationer og refleksioner, vi har gjort og omformidle det til en opgave. Også spændende.”

Sidst men ganske dækkende for alle, de  er i praktik i 0. – 4. klasse lyder det fra Sille: ”Den bedste nyhed denne uge er, at vi skal undervise live næste uge, det bliver godt!”  

De studerende er fortsat fortrøstningsfulde. Sammen med eleverne tackler de rammevilkårene med optimisme og en opmærksomhed overfor kreative løsninger.

Igen får praktiklærerne ros for hjælpsomhed og gode råd, - men de studerende er langt mere kompetente og selvberoende her efter fire ugers praktik. De har lært noget. Helt som det udtrykkes i overskriften af Søren: ”Vi kom, vi så, vi lavede fejl - og så lærte vi af dem.”

 

Powered by Labrador CMS