Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Figurdigte: fakta i figurernes formsprog

Kamelen her er et eksempel på, hvordan man som elev (her er det lærerstuderende, men de havde også en fest med opgaven) kan give faktaoplysninger et poetisk touch, samtidig med at man arbejder med sprog og formsprog. Karen Filskov gør det fremragende og professionelt, men det er en opgave, der kan åbne elevernes øjne for, at sproget har vidde og prægnans.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ganske langt fra ”punktum, punktum, komma, streg, sådan tegnes Nicolai” og til Karen Filskovs ”det sner med fjer”. Meget langt. Men det er samme koncept, der er taget i brug, hvor teksten bliver til tegningen og tegningen er teksten. Karen Filskov har skrevet ”Skoven fra oven”, hvor mange dyr og fugle fik stemme i tekst og figurens form, og nu kommer en lang række fugle flyvende ind på smukke store sider i pastelfarver og god kvalitet. Det er vanskeligt at citere teksten her. Den skal ses. Og nydes med øje og øre.

Jeg gør dog et forsøg med kiwien, den pelsbesatte new-zealandske fugl: ”kiwiæg er maxiæg og du er en miniudgave af dine forældre når du sparker dig ud i lyset Er du et pelsdyr med fjer eller et næbdyr med knurhår? Du er skabt til et liv i mærke. Hulebo om dagen, men natten har du i din hule hånd. Føl dig frem i New Zealands underskov som i en bukselomme.”

Det er altså faktaoplysninger i poetiske form, der præsenterer den enkelte fugl. Den kække kejserpingvin får (blandt andet) disse ord med på vejen: din mor lægger et æg på Antarktis, og din far bøjer sig ned for at rulle ægget ind under sin kejserlige mavefold. Sådan bliver han fødder til en pude hele isvinteren.” Her er næbbet gult, maven hvid og resten af pingvinen sort. Farverne er der i teksten. Og teksten læses også i fuglens form.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Det er så klassisk og så komplekst.

Kamelen her er et eksempel på, hvordan man som elev (her er det lærerstuderende, men de havde også en fest med opgaven) kan give faktaoplysninger et poetisk touch, samtidig med at man arbejder med sprog og formsprog. Karen Filskov gør det fremragende og professionelt, men det er en opgave, der kan åbne elevernes øjne for, at sproget har vidde og prægnans.

P.S: Tjekker man figurdigtenes historie, så ser man at: ”Figurdigt, visuel poesi, et digt, der er skrevet eller trykt således, at det fremstiller sit emne grafisk: Et passionsdigt formet som et kors, en bryllupssang som en pokal, et digt om sommerfugle som en sommerfugl, et kærlighedsdigt, der tegner den elskedes træk, osv.

Det egentlige figurdigt var på mode i aleksandrinsk digtning, i karolingisk renæssance, i barokken og ikke mindst i modernismen (se Guillaume Apollinaire). Baggrunden er skriftens voksende indflydelse og billedmediets store vækst i 1900-t.”

Det er en klassisk form, der her tages op af Karen Filskov. Hun har forhåbentlig en fest med figurdigtene, som læser kan man glæde sig over de smukke fugle, poesien og kreativiteten.

P.S Tak til 19.3 - et danskhold, der altid formår at twiste enhver opgave, så den bliver såvel faglig som fornøjelig.