Blog

Praksissamarbejde mellem læreruddannelsen og Horne Skole

Som nye studerende på en læreruddannelse var det med tre måneders rutine de studerende gik til opgaven: Lav en dags undervisning i instruerende tekster. I får en klasse med 18-24 elever. I har en skoledag. I skal tage gårdvagten – og alt det løse: trøst, motiver og opmuntr. Den opgave blev løst på fremragende vis. 

Publiceret Senest opdateret

Evalueringen var uformel, der skulle kommenteres med et enkelt ord, men den samlede evaluering sagde det klart: Tak til Horne Skole (og deres elever, medarbejdere og lærere) for igen at have givet plads og rum til, at unge lærerstuderende fra Læreruddannelsen i Aalborg kunne få en hel dag ”ude i skolen”. 

Kommentarerne fra de studerende lød således: Det var meningsfuldt, vellykket, der var uenigheder blandt eleverne, humør, man fik afprøvet konflikthåndtering, der var mange oplevelser med klassedynamik, det var lærerigt, der er mange samfundsklasser, man må øve med gentagelse, til tider være mindre lærer og mere pædagog, det meste var vellykket, det var spændende, mam kan tænke på betydningen af tvang eller valgmulighed, husk på god kommunikation, man bliver ”snakmat”, man må overveje sin bestemthed, det er godt med pauser, man må klare støj, det er grundlæggende søde børn, det er vigtigt med et godt kammeratskab, - og til tider var det lettere kaotisk.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Som nye studerende på en læreruddannelse var det med tre måneders rutine de studerende gik til opgaven: Lav en dags undervisning i instruerende tekster. I får en klasse med 18-24 elever. I har en skoledag. I skal tage gårdvagten – og alt det løse: trøst, motiver og opmuntr.

Den opgave blev løst på fremragende vis.

Der var masser af konflikter at øve sig på, der var brug for didaktiske overvejelser i forhold til, hvordan man får instrueret elever i at lave spil med spilleregler, der kan tydes af andre end eleverne selv, der var klasseledelse og glæden ved at kunne skabe ro og opmærksomhed, der var børn, der skulle trøstes, der var børn, der blev udfordret på mange måder – og så var der selvfølgelig også glæden ved at se, at det (meste) lykkedes.

Som forberedelse havde de studerende lavet en undervisningsplan, der var lavet et ”mesterlæreprodukt”, altså de havde selv lavet et spil med spilleregler, der kunne fungere som eksempel, og de havde lavet et postløb, så eleverne ikke skulle sidde stille hele dagen.

Der er til tider langt fra teori til praksis, men her var der en fin sammenhæng.

Eleverne lærte noget, de studerende lærte formentlig lige så meget, - og sådanne dage er i høj grad med til at motivere studerende i uddannelsen.

På den nye læreruddannelse er sammenhængen mellem teori og praksis vægtet højt.

Sådanne dage, hvor de ”almindelige” lærere overlader klasselokalet til studerende, giver god læring.

Der var meget, der lykkedes. Og der er heldigvis tre et halvt år endnu til at blive endnu mere klogere på lærerprofessionen.

De seneste syv-otte år har Læreruddannelsen i Aalborg samarbejdet med de små lokale skoler ie Horne og Tornby om sådanne ”UCN-underviser-dage”. Det betyder også, at eleverne på forhånd ved, hvad der venter dem. Det bidrager også til et godt forløb.

 

Bodil Christensen,

Læreruddannelsen, Aaborg