Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Læreruddannelsens ”Efterskolepædagogik” er et praksismodul

”Efterskolepædagogik” hedder et modul på Læreruddannelsen i Aalborg. Det ligger i den pædagogiske faggruppes forvaltning af Lærerens Grundfaglighed, og det er et modul, der kan vælges på sidste semester i uddannelsen. Det lykkedes heldigvis (med mange restriktioner og med et udeskole-koncept) at få en efterskoledag med undervisning på Ingstrup Efterskole. Her var de 130 elever klar på at bruge en dag sammen med de tredive lærerstuderende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreruddannelsens ”Efterskolepædagogik” er et praksismodul

Praksissamarbejde med alle skoler er godt for lærerstuderende. (og forhåbentlig også for skolen, eleverne og lærerne).

”Efterskolepædagogik” hedder et modul på Læreruddannelsen i Aalborg. Det ligger i den pædagogiske faggruppes forvaltning af Lærerens Grundfaglighed, og det er et modul, der kan vælges på sidste semester i uddannelsen.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Det er et meget ”projekt&praksis-rettet” modul, men det har været en udfordring i år.

Heldigvis har en lang række efterskolelærere (nye og rutinerede) været klar som gæstelærere på teams, men det bedste er jo at se og opleve en rigtig efterskolehverdag. Nogle studerende har egne erfaringer fra egen skoletid eller fra praktikken, andre har ikke.

Det lykkedes heldigvis (med mange restriktioner og med et udeskole-koncept) at få en efterskoledag med undervisning på Ingstrup Efterskole. Her var de 130 elever klar på at bruge en dag sammen med de tredive lærerstuderende.

Virkeligheden var fantastisk lærerig for de studerende. Eleverne var motiverede, de var ”hyggelige”, de var høflige, de var sjove – og meget opfindsomme i arbejdet med Stormesteropgaver, der alle havde ”fællesskab” og ”samfundssind” som fællesnævner.

Der var virkelig mange sjove løsninger, udfordringer og megen spas.

Solen skinnede (det gør den heldigvis altid i Vendsyssel) og der var god plads på den nærliggende strand, fodboldbanerne og udeområderne generelt. Da dagen var gået, var der blot en enkelt anke: Der var ikke brug for megen konflikthåndtering. Der var overalt motiverede elever, der var glade. Det må man glæde sig over, - og så kan man jo reflektere over, om hvilke rammer det kræver, for at alt skal lykkes.

Var det ”nye og unge lærere” som et afbræk i hverdagen?

Var det de opfindsomme og kreative Stormesteropgaver?

Var det glæden ved at være på efterskolen – sammen?

Var det den helt fantastiske forårsdag med 17 grader og sol?

Var det …..?

Det kan man tænke over. Men ”Efterskolepædagogik” lever i høj grad som fag på Læreruddannelsen fordi der er et praksissamarbejde med ”aftagerfeltet”. Samarbejdet med de lokale folkeskoler har Læreruddannelsen i Aalborg stor glæde af, men samtlige efterskoler i regionen har også svaret ”Ja, tak”, hver gang vi har spurgt om et praksissamarbejde.

P.S. Opgaven lød kort sådan:

Proces: Hele holdet forestår undervisning og tilsyn på en efterskole (Ingstrup Efterskole) i tidsrummet fra 9.00 – 17.00 (I møder ind 8.30)

Der arbejdes med såvel undervisning som med relationsarbejde, konflikthåndtering, tilsyn og vagtforpligtelser.

Efterskolens frie rum, undervisningens rum og det kontraktfæstede rum.

Planlægning af undervisning

Gennemførelse af undervisning og tilsyn og vagtforpligtelser

Evaluering af forløbet

Powered by Labrador CMS