Blog

Læs litteratur - så kan du få en Lamborghini?

Vil man have drenge (og piger) til at læse bøger, så er det vigtigt med gode gutte (og jente)-rollemodeller, der kan vise, at man kan være en seriøs fodboldspiller, en kommende civilingeniør eller en ubeslutsom teenager – og samtidig være litteraturlæser. Som Rahim sagde: ”Hvis man vidste, at man kan tjene penge ved at læse bøger, så ville de være motiverende for mange.”

Publiceret Senest opdateret

Maher, Espen, Magnus og Rahim er fire gutter fra Sandnes videregående skole i Stavanger. De er seksten-sytten år gamle, og to af dem går på den særlige fodboldlinje. Nu var de samlet for at diskutere glæden ved at læse litteratur, når man er en ”gut”. De fire unge mænd havde mange gode bud på, hvad de kunne lide at læse, hvordan man motiverede andre til at læse og de fortalte om, hvordan de selv var blevet ”læsere”.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Deres udsagn står helt mål med den danske læsevaneundersøgelse, som Stine Reinholdt Hansen har leveret i et forskningsprojekt kaldet: ”Børn og unges læsning 2021”.

Maher, Espen, Magnus og Rahim gav gode bud på, hvordan man får ”gutter” til at blive engagerede og motiverede læsere. De gav tre gode grunde til at læse bøger:

1. Man lærer at kontrollere sin hjerne og styre sin koncentration. Sådan lød det fra begge de fodboldspillende elever. Litteraturlæsning kan betyde, at man bliver mere koncentreret på fodboldbanen, og man lærer at tage bedre beslutninger i spillet. Man bliver en mere komfortabel spiller, som de sagde.

2. Det er afslappende at læse bøger, før man skal sove. Man sover bedre, og så kan man bedre præstere dagen efter.

3. Man kan læse sig til megen viden. Det giver bedre uddannelsesmuligheder.

Man bliver en læser, hvis man bliver motiveret hertil. Det var de blevet på forskellig vis. Magnus havde forældre, der læser meget. Hans søskende læser også. Derfor blev han også en læser. Maher har deltaget i et ”bog-bad”, som det kaldes i Norge. Et særligt og intensivt forløb, hvor der læses mange bøger i et kortere forløb. Espen og Rahim havde begge fået læseinteressen gennem bøger, der havde deres helt særlige interesse: fodbold og investeringer!

De havde gode bud på, hvordan man motiverer andre gutter til at læse. Det var eksempelvis:

1. Der skal være bøger, der rammer ens interesse. Der er mange kedelige bøger, som man ikke behøver at læse. Hvis man interesserer sig for science-fiction, så kan man finde mange gode bøger her. Det gælder også, hvis man interesser sig for fodbold eller fantasy.

2. Seriebøger er gode. Man får et kendt univers, hvor man hurtigt kan komme ind i handlingen og karaktererne.

3. Fædrene skal komme mere på banen som oplæsere. Hvis man ser fædrene som rollemodeller, så er det godt, hvis det er fædre, der læser litteratur.

Rahim, Espen, Magnus og Maher fortalte også, at de alle havde lagt en struktur for at få litteraturlæsning ind i hverdagen. Flere af gutterne havde en fast 30-minutters læsning i hverdagen. Litteraturlæsning bliver brugt som ”pause” i en travl hverdag. Det er en pause fra fodboldtræning, skole og transport. Det er en øvelse i koncentration, men det er også en glæde ved fordybelse i en fiktiv verden. Man må strukturere sin hverdag, så man får tiden til læsning. Og som Magnus sagde, så brugte hans lillebror jo to timer dagligt på TikTok, så det er altid et muligt valg.

Gutterne fortalte også, hvordan de valgte mellem lydbøger, papirbøger og ”kindle-brett”, som en norsk Kindl kaldes.

Her lød det således:

1. Kindle-brett er lidt mere ”forstyrrende” end papirbøger. En papirbog er lidt mere komfortabel, og man får mere historien med sig. Det gælder om at kunne være ”inde i” historien. Lydbøger er nok også gode for de, der ikke er så gode læsere.

2. Når man bare skal koble af, så er en papirbog bedst. Det er meget nemmere at læse sig ind i bogen.

Når det er faglitteratur, så kan man læse papir først og så høre dem på lydbog.

3. Det kan være en fordel ved lydbøger er, at man kan køre i bus eller bil, samtidig med at man lytter.

De fire gutter er fantastiske rollemodeller for alle ”guttelæsere”, men de var også klar over, at når man skifter fra folkeskolen til gymnasiet (på norsk: fra grundskolen til videregående), så skal man også markere sit med et ”image”. Her er det vigtigt med gode gutte-rollemodeller, der kan vise, at man kan være en seriøs fodboldspiller, en kommende civilingeniør eller en ubeslutsom teenager – og samtidig være litteraturlæser.

Som Rahim sagde: ”Hvis man vidste, at man kan tjene penge ved at læse bøger, så ville de være motiverende for mange.” Argumentet lyder, at man lærer at koncentrere sig, når man læser bøger. Man får mere overskud og bedre overblik, så man er mere komfortabel på fodboldbanen, det vil betyde, at man kan tilspille sig en bedre kontrakt. Så venter Lamborghinien på parkeringspladsen.

Det var en glæde at møde fire gutter, der seriøst var optaget af livet, litteraturen og samtalen herom.

P.S. Og hvis Rahim ikke bliver professionel fodboldspiller, så vil han læse jura. Det kan vel også kaste en Audi af sig.