Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Ugen har kun tre dage: i går, i dag og i morgen

Nu er det 51 dage, der er tilbragt ”uden for murene” som studerende – og undervisere (og elever og lærere og mange, mange andre). Jeg har (som de andre uger) spurgt: Hvordan går det? Hvilke digitale løsninger bruger I? Hvilke ord og begreber finder I belastende, og hvad glæder jer? Det giver studerende gode svar på.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ugen har kun tre dage: i går, i dag og i morgen

Nu er det 51 dage, der er tilbragt ”uden for murene” som studerende – og undervisere (og elever og lærere og mange, mange andre). Jeg har (som de andre uger) spurgt: Hvordan går det? Hvilke digitale løsninger bruger I? Hvilke ord og begreber finder I belastende, og hvad glæder jer?

Og ja, det går fortsat godt. Eller: det går ”godt nok”. Alle får det til at fungere, men ingen glædes i overvældende grad. Det er en pragmatisk ungdom, der studerer på Læreruddannelsen i Aalobrg og Hjørring. De får det bedste ud af det – helt uden at kny.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Her er et billede fra hjemmestudiepladsen hos Camilla og Heidi: ”Vi har også været umådeligt gode til at inkorporere gifs og andre memes i vores skriftlige kommunikation for ligesom at "spice" bachelor-snakken lidt op. Det formidler bare følelserne lidt bedre. Og vidste du, at man kan føre hele samtaler med kun Gifs? Jo jo.”

Tak for det. Også rutinerede undervisere lærer en hel del nyt. Fra Mathilde i Hobro lyder det: ”Digitale remedier har været vores vej til bare lidt normalitet under lockdown. Både hardware og software har medført, at vi har kunne fortsætte vores undervisning og vores eksamensforberedelse, også for de eksaminer, hvor man har valgt at gå op som gruppe. Yderligere har det betydet, at det for mig har åbnet op for en mulighed for at se min far, som ingen af os før havde overvejet, nemlig ’facetime’, der er Apples video-opkaldsmulighed.”

Og Sarah skriver: ”Jeg har afprøvet flere forskellige opkaldsprogrammer som Messenger, Skype, Teams, konferencer i Canvas og Discord både i forbindelse med studie og fritid. Fordelen ved Messenger er, at det er nemt lige at ringe op til mine nevøer og niecer, men kvaliteten og forbindelsen er ofte dårlig. De resterende programmer er fine, men jeg tror, jeg foretrækker Teams - det er dog ærgerligt, man ikke kan se alle de andre på video på samme tid!”

Camilla skriver: ”I diverse studieopgaver, har google-docs været meget anvendt og vi har også brugt det på tyskholdet som en fælles tavle. Derudover har jeg i min studiegruppe, brugt facebook-messenger til at kommunikerer rundt med, både skolerelateret og privat.”

Som man kan se, så går det. Der bruges mange platforme, uformelle og formelle.  

Naturligvis er der frustationer og en tiltagende træthed. Også en træthed overfor de ord, der fylder. Heide skriver (helt på linje med mange af os), at hun trænger til at opleve noget (nyt):  ”Det er som sådan ikke en vending, jeg hader, og det er måske heller ikke helt på hade-niveau, men jeg er godt nok træt af at smalltalke om de samme ligegyldige ting som vejret, og hvad jeg skal have at spise, nu hvor livet ikke ligefrem er voldsomt beriget med store og spændende oplevelser, og der derfor ikke er meget interessant at snakke om. Nemlig.”

Sarah har set sig træt på mange vendinger: ”En vending der i den seneste periode er begyndt at gå mig på, er ’I denne hårde/usikre tid…’, hvilket i den grad er forstærket af vendingens hyppige benyttelse i både danske og amerikanske reklamer. Jeg synes det er rædselsfuldt, at firmaer benytter sleske handelsmetoder, der baseres i frygt. I denne usikre tid, bør du få et alarmsystem til dit hus… I denne hårde tid, bør du købe dette for at værne om din familie.

At benytte pathos i marketing er ikke en ny metode, men at benytte frygt på denne måde er i min optik meget umoralsk.” Og fra Maria: ”Ordet “digitalt” i sammenhæng med alt, er ved at være et negativt ladet ord for mit vedkommende. Jeg savner studiet og klassen. Fjernundervisning fungerer i dansk, men jeg fortrækker at mødes i virkeligheden, og håber at vores mundtlige eksamen foregår ligeledes. Hvis ikke, er mit webcam i hvert fald fikset inden da!”

Så er der også ord, der giver glæde. Som her fra Josefine: ”Ord og vendinger, som jeg er stor fan af lige i tiden er, “Genåbning af Danmark” nu.”

Og Camilla bemærker: ”Denne stemning af gå-på-mod og resiliens, der har vist sig gennem vores land. Gammel men gode er ordene ’det skal nok gå’, lidt nyere er ’pyt-knappen’, men jeg tænker disse ord er meget sigende for den mentalitet folk er gået til perioden med.”

Det går mod lysere tider. Ikke blot bliver dagene længere, men der er også et håb om, at verden igen åbner sig i det fysiske rum. Indtil da må man glæde sig over, at der faktisk er tid til det, man ofte har talt om: Lange gåture, stille aftner, gode bøger, tid til at tale – og ikke at forglemme: puslespil og surdejsbagning. De sidste to ting mangler jeg personlig på min liste. Måske når jeg det.

Men foreløbig kan man glæde sig over, at ugen kun har tre dage: I går, i dag og i morgen.

Bodil Christensen

Læreruddannelsen Aalborg

Powered by Labrador CMS