Blog

Lærer er noget, man bliver sammen med andre

Og man bliver lærer sammen med elever. Det er derfor, man vil være lærer: For at gøre en forskel for nogle elever. Undervisning og klasselokaler og madpakker og klasseledelse og frikvarter og undervisning og mere undervisning er en vigtig del af læreruddannelsen. De seneste seks-syv år har førsteårgangsstuderende fra Læreruddannelsen i Aalborg været to dage på Horne Skole i begyndelsen af deres studie. Efter fire uger på læreruddannelsen får de her lov at møde ”rigtige” børn, undervise en hel del, sætte plaster på de små i 0. klasse, spille fodbold med femte klasse og lære alle eleverne i 0. – til 6. klasse noget om at læse bøger og undre sig over verden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lærer er noget, man bliver sammen med andre…-

Og man bliver det sammen med elever. Det er derfor, man vil være lærer: For at gøre en forskel for nogle elever.

Der er (også i den nuværende læreruddannelse) masser af samarbejde mellem læreruddannelsen og skolen. I dag har et danskhold fra Læreruddannelsen i Aalborg været på Horne Skole for at undervise (og for at møde "rigtige" elever i virkeligheden).

Undervisning og klasselokaler og madpakker og klasseledelse og frikvarter og undervisning og mere undervisning er en vigtig del af læreruddannelsen. De seneste seks-syv år har førsteårgangsstuderende fra Læreruddannelsen i Aalborg været to dage på Horne Skole i begyndelsen af deres studie. Efter fire uger på læreruddannelsen får de her lov at møde ”rigtige” børn, undervise en hel del, sætte plaster på de små i 0. klasse, spille fodbold med femte klasse og lære alle eleverne i 0. – til 6. klasse noget om at læse bøger og undre sig over verden.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

”Megaspændende, lærerigt, overvældende, udfordrende, omstillingsparat, inklusion, imponeret, sjovt, oplysende, livsbekræftende, bekræftende og ansvarsfuldt” var nogle af de ord, de studerende satte på dagen efter seks timer med ”Bogen, der ikke ville læses”, ”Den er fin, appelsin”, ”Hvorfor det?” og andre billedbøger. Der blev lavet ”Wanted-efterlysningsplakater”, foldebøger og spillet fodbold. Og det blev en dejlig dag.

Tak til Horne Skole for (igen igen igen) at være så imødekommende. En stor tak til lærere, rengøring, pedel og skolelederen for at tage så godt imod de helt nye studerende. De møder her en arbejdsplads, de kan spejle sig selv i.

Det giver masser af fælles oplevelser, der kan bruges i undervisningen på Læreruddannelsen.

P.S: Og eleverne: Ja, de var lige, som de skulle være: flinke, sjove, arbejdsomme, muntre – og lidt udfordrende til tider. Vi kommer igen. Til november. Og til den tid er det med meget mere rutine.