Blog

Bekymringsmonstre finder man (næsten) overalt - ny bog giver hjælp til at håndtere dem

Man kan ikke fjerne ængstelige tanker, men man kan måske lære at håndtere dem bedre. Det er tanken med historierne om Oswald og Nabiha, som lektor Bodil Christensen har læst.

Publiceret Senest opdateret

”Oswald og Nabiha og bekymringsmonstrene” er en bog. En bog, der rummer flere ”bøger” i sig selv. Det er en fortælling om livet i Oswalds og Nabihas hverdag. Det er også en faktabog, der giver information om, hvad der sker i hjernen, når den arbejder. Der er også en ”handlingsorienteret” del, hvor der er gode råd til forældre og lærere, der her kan få gode ”tips og tricks” til, hvordan man kan arbejde mere konkret for at hjælpe børn, der mistrives, fordi de er alt for bekymrede, bange, styrede af deres følelser og i det hele taget mistrives. Det er således en tre-i-én-bog, der kan læses i uddrag.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Der er to forfattere. Det er Dan Toft, der har skrevet teksten med ord, og det er Anja Gram, der har tegnet, de følelser og oplevelser, der skildres med ordene.

Oswald er bange for at gøre alt forkert. Bare at tage bussen (den gule bus, nummer 2). Der kan gå meget galt i løbet af de ti minutter fra Oswalds eget stoppested og hen til vennens hjem. Det er en stor og uoverskuelig opgave. At tegne en tegning til skolens udstilling kan også give søvnløse nætter.

Nabiha har andre bekymringer. Hun har skiftet skole, de er flyttet langt væk fra det kendte, og nu skal hun ud og møde ukendte klassekammerater og en ny skole. Her skal man også fremlægge på klassen.

Man kan ikke fjerne ængstelige tanker, men man kan måske lære at håndtere dem bedre. Tanken er, at man læser historierne om Oswald og Nabiha for så at tale om, hvordan de har det. Ligeledes er der kapitler med ”Hjernevindinger og hjernevriden”, der er henvendt til børn (og deres forældre eller lærere). De sider kan give barnet en indsigt i, hvad der styrer tankerne.

”Jeg er ikke mine tanker, jeg har mine tanker”, som der står med store bogstaver.

Bagerst i bogen er der tredive sider med gode ”tips og tricks” til arbejdet frem mod en mere resursepræget barndom. Et eksempel kan være

”Lav sammen med dit barn en liste over det, barnet er god til. Barnets styrkesider.

I kan også lave en liste over det, som dit barn ønsker at være god til eller er på vej til at blive god til.

Tegn styrkesiderne. I kan også tegne det, som barnet arbejder på at blive god til.

Hæng tegningerne op, så barnet kan blive mindet om det dagligt.”

Meget konkret og meget overskueligt.

Man kan også bygge monsterfælder. Tegne monsterfælder. Og man kan lave monstre.

Det kan være ganske vanskeligt at håndtere ængstelige og bekymrede børn. Her er der virkelig god (og lettilgængelig) hjælp.

Forfatteren Dan Toft har skrevet mere end ti børne- og ungdomsbøger. Han er lærer med en pædagogisk diplomuddannelse i pædagogisk psykologi, og så har han mange års praksiserfaring fra arbejdet med børn i skolen.

Bogen er rettet mod indskolingen og mellemtrinnet, men den er også rettet til de forældre, der står forholdsvis alene med bekymringerne, når de har et barn, der er truet af bekymringsmonstre.

Det er en bog, der er brug for.

Der findes opgaver til undervisningsbrug på hjemmesiden www.fagogkultur.dk