Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Praksissamarbejde mellem læreruddannelsen og folkeskolen

En torsdag i marts har et danskhold fra Læreruddannelsen i Aalborg været på en af de lokale skoler, Tornby Skole, for at undervise alle elever på 0.- 6. klassetrin i mundtlighed. Alt sammen ud fra den mundtlige tradition, der ligger i fablerne. Der er tegnet, lavet podcast, film og der fortalt. Med stor entusiasme har eleverne gået til opgaverne, der er givet. Læreruddannelsen har et stort formaliseret samarbejde med folkeskolen, men der er masser af mere uformelle samarbejder. Her åbnede Tornby Skoles lærere og ledelse alle døre, så de studerende fik mulighed for at afprøve pædagogik, didaktik og danskfaglige kompetencer i virkeligheden.

Mundtlighed på Tornby Skole, et praksissamarbejde mellem læreruddannelsen og folkeskolen

"En sulten ræv så nogle klynger af modne sorte druer hænge i en trelliseret vinstok. Hun benyttede sig af alle sine tricks for at komme til dem, men træt sig forgæves, for hun kunne ikke nå dem. Endelig vendte hun sig væk og skjulte sin skuffelse. og sagde: 'Druerne er sure og ikke modne, som jeg troede.’ "MORALE: Læg ikke ting uden for din rækkevidde." Sådan lyder en ganske kort fabel. Definitionen på en fabel kan lyde sådan: ”En fabel er en fortælling, ofte satirisk, den er moraliserende og har oftest en ganske tydelig morale. Æsop og La Fontaine er to berømte fabelforfattere. Dyr er ofte med som hovedpersoner. De kan agere som mennesker og til tider går de på to ben.”

En torsdag i marts har et danskhold fra Læreruddannelsen i Aalborg været på en af de lokale skoler, Tornby Skole, for at undervise alle elever på 0.- 6. klassetrin i mundtlighed. Alt sammen ud fra den mundtlige tradition, der ligger i fablerne. Der er tegnet, lavet podcast, film og der fortalt. Med stor entusiasme har eleverne gået til opgaverne, der er givet. Læreruddannelsen har et stort formaliseret samarbejde med folkeskolen, men der er masser af mere uformelle samarbejder. Her åbnede Tornby Skoles lærere og ledelse alle døre, så de studerende fik mulighed for at afprøve pædagogik, didaktik og danskfaglige kompetencer i virkeligheden. Virkeligheden er altings prøve, - og ja, alt gik godt. Eleverne var klar, der var fodbold i frikvarteret, rundbold, postløb efter ord og meget andet. Og så var der kaffe og rundstykker. Det tæller også.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk