Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Vi er utroligt heldige at have en fantastisk praktiklærer …

Vi har lært, at det er vigtigt at give eleverne en fast struktur når de har onlineundervisning. Det kan være svært for dem at finde ud af at komme til møderne, hvis vi ikke giver dem en fast struktur for, hvornår og hvor ”møderne” skal holdes. Vi har også lært, at børn i fjerde klasse godt kan finde ud af at have onlineundervisning. De er enormt omstillingsparate, pligtopfyldende og dygtige til både at lave deres lektier og spørge om hjælp. På den måde er de meget ansvarlige for deres egen læring."

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er utroligt heldige at have en fantastisk praktiklærer …

Kan man lære noget af at være i praktik med online-undervisning? Ja, selvfølgelig kan man det. Først og sidst har alle de studerende, der er i praktik på Læreruddannelsen i Aalborgs første årgang lært, at det meste (om ikke alt) ville være mere overskueligt, mere overkommeligt og ikke mindst sjovere, hvis det havde været en ”ordinær” praktik ude på de respektive skoler.

Nu er det ikke sådan, men selv her efter tre ugers undervisning over teams er der godt humør, engagement og masser af overvejelser over didaktiske kompetencer, relationskompetencer og klasseledelseskompetencer hos de studerende.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

”Hvad har I lært?” Sådan spurgte jeg de praktik-studerende i fredags. De svarede, og der tegner sig et billede af en hverdag, der fungerer på de givne betingelser.

Christoffer skriver: ”Det, der står som det mest øjenåbnende, er, at der er brug for den hverdag, som var før onlineundervisningen! Det er altså i de situationer, hvor læreren formår at gøre den virtuelle hverdag så normal som mulig, der fungerer bedst, og giver aktive, engagerede og ikke mindst glade elever. På trods af de mange tekniske udfordringer så som manglende kameraer tændt, dårligt internet og den altoverskyggende manglende kontakt, er det altså ikke en umulig opgave. Heldigvis da! Men det er svært. Meget svært - ikke for eleverne, men for læreren... Elever der bare sidder og terper opgaver igennem fungerer, men giver ikke glade elever. Det er altså varieret undervisning, skiftende opgaver og fordybning, som virker. Er der noget nyt her? Næ. Det er samme problem, men i nye rammer. Det skal der nok blive bedre, hvis situationen fortsætter.”

Maria skriver: ”Jeg synes, at der er blevet gjort mange erfaringer på relativt kort tid. Det som har været særligt for mig i denne uge, har været oplevelsen af, hvordan trygheden har vokset sig større på flere parametre. Det gælder bl.a. formidlingsdelen, omstillingsparatheden og at turde sætte forventninger til eleverne. Jeg slapper af i det, jeg gør og de beslutninger, jeg tager - både i forberedelserne og i undervisningen. Det er bare en virkelig rar følelse!”

Christina skriver: ”Vi har lært, at det er vigtigt at give eleverne en fast struktur når de har onlineundervisning. Det kan være svært for dem at finde ud af at komme til møderne, hvis vi ikke giver dem en fast struktur for, hvornår og hvor ”møderne” skal holdes. Vi har også lært, at børn i fjerde klasse godt kan finde ud af at have onlineundervisning. De er enormt omstillingsparate, pligtopfyldende og dygtige til både at lave deres lektier og spørge om hjælp. På den måde er de meget ansvarlige for deres egen læring.

Et ansvar de har taget til sig og bevist de godt kan håndtere. Vi har i den grad også lært, at vi ikke kan planlægge os ud af alt, men at planlægning stadig er vigtig. Vi havde planlagt en masse undervisning på forhånd, men da vi pludselige skulle omstille det til onlineundervisning var det en kæmpe proces at lave det om. Det satte store krav til vores fantasi. Både fordi eleverne gik fra at have dansk et par gange om ugen til at have dansk hverdag, men også fordi vi blev begrænset i vores muligheder. Selvom vi langt hellere ville have været ude på skolen og have fysisk undervisning, så har vi lært enormt meget af praktikken. Indtil videre har vi kun haft positive oplevelser med de søde, tillidsfulde og læringsivrige elever. Vi er også blevet taget godt i mod af skolen og de andre lærere, der har være hjælpsomme, optimistiske og støttende.”

Det går. Alt ville være bedre, hvis … men det er en fantastisk kompetence at have, at man som lærerstuderende går til opgaven med entusiasme, godt humør, og en masse planer, der kan ændres. Igen og igen må der sendes en tak til de folkeskoleelever og lærere, der viser så stor vilje til at få det til at lykkes for studerende i praktikken.

Sådan siger de studerende selv: ”Vi er utroligt heldige at have en fantastisk praktiklærer, som gerne tager mange snakke med os, både omkring grupperne og som lærer os at tage fejl.

Så alt i alt tre skønne lærerige uger!”