Blog

Faglig læsning og skrivning i dansk

Når elever skal undervises i faglig læsning, så skal de øve sig i at vælge den rette læsestrategi. De skal øve sig i at skabe forhåndsantagelser om teksten. Det bliver der givet mange og gode eksempler på i bogen. Som altid, når det er Bodil Nielsen, der er forfatteren, så er der en klar introduktion til læsning af bogen og en lige så klar beskrivelse af bogens indhold.Det er lærere og læsevejledere fra Aabybro Skole (Anne Rolighed Bruun og Anette Kaasing Hebsgaard) der har været de praksisfaglige og bidraget med eksempler til denne bog om faglig læsning og skrivning i skolens danskfag.

Publiceret Senest opdateret

Det er lærere og læsevejledere fra Aabybro Skole (Anne Rolighed Bruun og Anette Kaasing Hebsgaard) der har været de praksisfaglige og bidraget med eksempler til denne bog om faglig læsning og skrivning i skolens danskfag.

Forfatteren er Bodil Nielsen. Hun har skrevet mange undervisningsbøger til Læreruddannelsens danskfag, her er det en bog, der henvender sig til lærere og læsevejledere i skolen. Det er også en bog, man gerne vil gøre brug af i danskundervisningen på læreruddannelsen.

Allerførst er der en introduktion, hvor der gøres rede for forskellen mellem ”brugstekster” og ”fagtekster”. Det er herligt, for begreberne flagrer rundt i hverdagens faglige læsning uden særligt klare mærkater. Kort fortalt er det sådan, at ”brugstekster” er er tekster, der har en bestemt funktion i en kommunikationssammenhæng: ”Fagtekster” er tekster, der har til hensigt at formidle sandfærdig viden om et emne. Sådan. Og ja, i virkelighedens verden er der masser af gråzoner mellem de to.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Når elever skal undervises i faglig læsning, så skal de øve sig i at vælge den rette læsestrategi. De skal øve sig i at skabe forhåndsantagelser om teksten. Det bliver der givet mange og gode eksempler på i bogen.

Som altid, når det er Bodil Nielsen, der er forfatteren, så er der en klar introduktion til læsning af bogen og en lige så klar beskrivelse af bogens indhold.

Bogen er i tre dele: Først bliver det generelle ved undervisning i faglig læsning og skrivning gennemgået. I anden del er der eksempler på tekster fra grundbøger til 4. klasse og portaler til ældste klasser. I tredje del af bogen er der en række forslag til, hvordan læsning og skrivning af fagtekster kan forbindes. Når man skriver fagtekster, så lærer man at læse fagtekster, sådan er bogens grundsyn.

Layoutmæssigt er der en stor hjælp i de klare farver, der er anvendt. Citater er rammet ind med orange kanter, der er blå bokse med analysemodeller og forslag til elevernes skriveopgaver er forsynet med overskriften: Eleverne skriver fagtekster”. De tre dele af bogen er adskilt af ”skilleblade” i blåt. Det gør det nemt at slå op på rette del.

Eksemplerne er helt relevante og nye. Det må være de to læsevejledere fra Aabybro, der skal have takken her. Der er blandt andet en oversigt over brug af bandeord og unge og ældres syn på bandeord gennem de seneste ti år. Der er forslag til omskrivning og skrivning af bagsidetekster, og der er i det hele taget masser af inspiration for en dansklærer.

Der er et fint stikordsregister, så man hurtigt kan finde det, man søger.

Der er links til gode og anvendte teksteksempler og der er en rimelig overskuelig litteraturliste.

Og så er det 175 overskuelige sider.

 

P.S: Flere dansklærere kunne måske have ønsket sig ”kopi-ark” i forhold til opgaverne. Det er her ikke. Man må lade sig inspirere og så udforme sine egne opgaver, der kan ramme netop ens egne elever.