Blog

Horne Skole – et praksissamarbejde mellem folkeskolen og læreruddannelsen

En skoledag er meget andet end undervisningens indhold. Det er intentionen for denne første praksisdag, at studerende gerne skulle have den indsigt, at en dag i folkeskolen rummer et bredt felt af udfordringer og glæder. Der er madpakkespisning (og de spiser ofte i børnehaveklassen), der er legepatrulje, der er morgensang, der er elever, der har konflikter med hinanden og med læreren, der er kaffepauser for lærerne, og der er masser af små øjeblikke med sjove og seriøse samtaler mellem lærer(studerende) og elever.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Forskelligheder, madpakketider, konflikthåndtering, adskillelse, tålmodighed, gruppearbejde, opmærksomhed på high og low arousal, gråd, kontrol, kærlighed, kammeratskab, øjenhøjde, fleksibel, sjov, overblik, rummelighed, koncentrationsevne, stressende, øjenåbner, improvisation, hyggeligt, lærerig, - kaotisk."

Det var nogle af de ord, der lød til evalueringen, (en ganske kort evaluering: sig ét ord), da lærerstuderende fra Aalborg kunne afslutte en mandag med undervisning på Horne Skole.

Med fire ugers rutine som studerende var det naturligvis noget af en opgave, danskholdet på første årgang stod overfor. De unge studerende skulle planlægge, gennemføre og evaluere en hel dags undervisning på en lille lokal landsbyskole med elever fra 0. til 6. klasse. Det lykkedes, og det lykkedes ganske godt.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Med afsæt i Astrid Lindgren, (og det kunne være ”Mio min Mio”, ”Emil fra Lønneberg” eller ”Pippi”) blev der fortalt historier, tegnet billedbøger, diskuteret forfatterskaber. Således var der et danskfagligt tema for alle.

En skoledag er meget andet end undervisningens indhold. Det er intentionen for denne første praksisdag, at studerende gerne skulle have den indsigt, at en dag i folkeskolen rummer et bredt felt af udfordringer og glæder. Der er madpakkespisning (og de spiser ofte i børnehaveklassen), der er legepatrulje, der er morgensang, der er elever, der har konflikter med hinanden og med læreren, der er kaffepauser for lærerne, og der er masser af små øjeblikke med sjove og seriøse samtaler mellem lærer(studerende) og elever.

Den nye læreruddannelse (LU 23) rummer en ny organisering af praktikken. Der er mere praktik, der er en praktik, der er tilknyttet bestemte undervisningsskoler, og der er i det hele taget mere fokus på sammenhængen mellem praksis og teori. Det var som en forberedelse til praktikken, at denne dag på Horne Skole skulle introducere de nyg studerende til ”virkeligheden” i skolen. Nu har alle studerende et billede af ”folkeskolen 2023”.

Det blev en fantastisk spændende dag. Eleverne havde glædet sig, - det er vel snart ti år, der har været et sådan praksissamarbejde mellem Horne Skole og Læreruddannelsen i Aalborg. Eleverne er således klar over, at der kommer en hel dag med mange, unge, nye og glade studerende, der også gerne vil spille fodbold i frikvarteret og som har god tid til at tale om gaming, fodbold og musik.

Skolens ”daglige” lærerstab bruger tiden på alt muligt teamsamarbejde, læsetest, samtaler om elever med særlige udfordringer. Det sætter de også pris på.

Det er altid fornøjeligt at være gæst på Horne Skole. Lærere, forældre, servicepersonale og ikke mindst eleverne er gæstfrie og klar til at hjælpe med alt, - lige fra kopiering, førstehjælpskassen og seriøse konflikter.

Der er progression i samarbejdet mellem skolen og læreruddannelsen. Denne første dag skal helst være munter og fyldt med energi. Det lykkedes.

 

P.S. Og man kan jo citere Pippi med det ”ægte” Pippi-citat, når det handler om ”lærerprofessionen”: "Hvordan skulle jeg kunne vide det, når jeg aldrig har prøvet," sagde Pippi. "Jeg har aldrig haft noget klaver at prøve det på. Og det siger jeg dig, Tommy - at spille klaver uden klaver, kræver kolossal træning, inden man får det lært."