Blog

Grib Litteraturen 2

”Grib Litteraturen2” giver et bud på en litteraturundervisning, der er sansende, skabende og verdensvendt. Det er et bud på en litteraturundervisning, der får eleverne til at gribe litteraturen med egne hænder til egne liv. En litteraturundervisning med plads til fordybelse, med motiverende førlæsning, med kreativ remediering og ikke mindst: en litteraturundervisning, hvor teksterne er nye, relevante og har æstetisk kvalitet. Det er sådan en litteraturundervisning, de fleste dansklærere ønsker for deres elever.

Publiceret Senest opdateret

”Grib Litteraturen2” giver et bud på en litteraturundervisning, der er sansende, skabende og verdensvendt. Det er et bud på en litteraturundervisning, der får eleverne til at gribe litteraturen med egne hænder til egne liv. En litteraturundervisning med plads til fordybelse, med motiverende førlæsning, med kreativ remediering og ikke mindst: en litteraturundervisning, hvor teksterne er nye, relevante og har æstetisk kvalitet.

Det er sådan en litteraturundervisning, de fleste dansklærere ønsker for deres elever.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Forfatterteamet bag ”Grib Litteraturen 2” udgav i 2020 den første bog i serien (klart nok: Grib litteraturen) og her var der (udover teorigennemgangen bag bogens litteraturundervisning) hele 50 ”didaktiske greb”. Klare, illustrerede forslag til arbejdet med litteratur på henholdsvis overbygning, på mellemtrin eller i indskolingen. Jeg har brugt bogen, der har været fast pensum for studerende på første årgang. De didaktiske greb har i høj grad bidraget til praktikforløbenes kvalitet.

Nu er ”Grib litteraturen2” udkommet. Det er en ”nummer to”, men den har (udover 45 didaktiske greb) også elleve længere forløb, der er afprøvet i praksis af gode dansklærere.

Alle forløb (og de didaktiske greb) er struktureret over de fem faser: Stemthed, Tekståbnere, Tekstfordybere, Teksttænkere og Verdensvendthed. Helt som man kender det fra ”Grib Litteraturen”.

Der er masser af illustrationer, så man kan se, hvad der er ”tænkt” med forløbene. Der er adgang til kopiark på en hjemmeside, der er ikoner, der fortæller om præsentation af forløbet, af fremgangsmåden og organiseringen og der er sat tid på i forhold til hvor mange lektioner, der forventes at blive brugt.

Litteraturarbejdet tager afsæt i værker af Bent Haller, Gunvor Ganer Krejbjerg, Morten Ramsland, Kim Fupz Aakeson, Marianne Iben Hansen, Sanne Munk Jensen, Rebecca Bach-Lauritsen, Mette Vedsø, Andreas Odbjerg, Tobias Rahim, og mange andre. Nye, gode, relevante tekster af forfattere, der kan skrive med alvor og humor.

De litteraturpædagogiske principper kan kort skitseres således:

- Tag litteraturen tilbage til læserne

- Fokuser på formålet med danskfaget i stedet for målstyring

- Brug en åben og undersøgende tilgang

- Etabler et dialogisk og gensidigt forpligtende klasserum

- Læs med sanserne forrest

- Inddrag stemthed og verdensvendthed.

Det er Rita Felski, Merete Brudholm og - ja, Knud Ejler Løgstrup, der står på litteraturlisten bagerst i bogen. Det er Felski, der er ”hooked på litteratur”, der er Brudholm, der har gode læsestrategier, og Løgstrup ser litteraturens betydning for menneskers empati, blik for andre og for verden. Kort sagt.

Litteraturundervisning skal være spændende, vedkommende, livgivende og give læseren et nyt perspektiv på sig selv og verden. ”Grib Litteraturen2” giver dansklærerne en mulighed for at elever og lærere griber litteraturen sammen.

Og ja, det lyder som en overbegejstret lovprisning af ”Grib Litteraturen2”. Det er det. Netop.

 

Grib Litteraturen 2

Lærerens håndbog til en meningsfuld litteraturundervisning

 

Ayoe Quist Henkel, Jan Frydensbjerg, Ulla Maria Michaelsen, Dorthe Rise, Janne Terese Jakobsen og Anja Christina Houlind Simonsen.