Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Jeg har købt et vækkeur, som vækker mig med solopgang og fuglesang

”44 dage. Det er 44 dage siden at alt lukkede ned, en rutine burde have indført sig, men ingen dag er den samme som den sidste. Jeg selv prøver at navigere i dette, men ofte føler jeg at dele samme lod som Sisyphus. Et skridt frem, og to tilbage. Nå men, nu har jeg købt et vækkeur, som vækker mig med solopgang og fuglesang, måske det kan hjælpe bedre dage på vej.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har købt et vækkeur, som vækker mig med solopgang og fuglesang

Hvordan er det at være onlinestuderende er på dag 44?

Kan man få rutine i hverdagen?

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Rikke har her 10 gode råd til at muntre dagen op:

Strukturer din dag – stå tidligt op, sov længe i weekenden. På den måde er der forskel på hverdagen og weekenden.

Lav ekstra gode frokoster. Noget ud over det sædvanelige – ikke bare en rugbrødsmad.

Når hovedet bliver tungt og dvask, så gå en tur. Gå en LANG tur og lad telefonen blive derhjemme.

Hvis ikke det virker, så forkæl dig selv. Lidt slik har aldrig skadet nogen.

Snak sammen med nogen, selvfølgelig virtuelt. Kom ud med dine frustrationer.

Pak alle skole ting væk for en stund, og syng højlydt med på nogle gode 80’er numre.

Behold dine grimme slidte natbukser på. Der er ikke nogen som alligevel skal se dig…

Tag en kold dukkert i Limfjorden klokken 5 om morgen. Der er SÅ flot dernede på den tid.

Giv dig selv lov til at give slip, vi er kun mennesker. Det er okay at man ikke altid når alt.

Træk vejret én ekstra gang. Eller to 😉

 Er der en rutine, eller er der kun gentagelser?

Alt flyder sammen. Alt for meget sammen. Nanna siger det ganske kort: ”44 dage. Det er 44 dage siden at alt lukkede ned, en rutine burde have indført sig, men ingen dag er den samme som den sidste. Jeg selv prøver at navigere i dette, men ofte føler jeg at dele samme lod som Sisyphus. Et skridt frem, og to tilbage. Nå men, nu har jeg købt et vækkeur, som vækker mig med solopgang og fuglesang, måske det kan hjælpe bedre dage på vej. ” Og Lasse skriver: ”Hjemmeskoling er for abstrakt for mig, og jeg kan ikke holde styr på Canvas og UCN-mail. Jeg føler hele tiden jeg har studiet i hovedet, uden rigtigt at vide, hvad jeg skal give mig i kast med. Jeg må nok blive bedre til, at have flere bolde i luften tror jeg. Jeg synes det er svært at finde motivation for studiet lige nu, men jeg tror og håber det bliver bedre næste år, når vi kommer i skole igen.” Og Camilla siger: ”Så jeg er nu der, hvor diverse deadlines nu nærmer sig, og nu handler det netop om, at få sat struktur på sin hverdag. Derfor hjælper det mig, at sørge for at lave en studieplan for den kommende uge, den er som regel kun vejledende, da der ofte dukker flere ting op undervejs, men så må den revideres.

Vi kommer igennem. Det går. Solen skinner, så er alt lysere. Havde det været en vanlig april med regn og rusk, så havde alt set gråt ud. Det nyder Philip også: ”Solen bager og jeg har det godt. Det er virkelig med at nyde disse solskinstimer, fordi vi ved aldrig, hvornår Vor Herre igen byder på regn, blæst og uvejr.

Der er en vis angst for eksamen. ”Jeg synes stadig det er svært at få et overblik over, hvad det egentlig er, jeg skal forberede til de forskellige eksamener, og hvordan eksamen kommer til at foregå. Det er ikke meget kontakt, jeg har haft med klassen, men jeg har det nu meget godt her i Sindal.” Og Mads skriver: Jeg er noget nervøs for den mundtlige danskeksamen. Det er jeg ellers normalt aldrig, men jeg kan godt mærke, at den rider mig som en mare.”

Motivationen (særligt den indre motivation9 er svær at fastholde. ”Jeg mangler i stigende grad det vante studiemiljø, hvor sparring og vejledning i den digitale hjemmeundervisning er en mangelvare. Det skal ikke forstås, som at lærerne ikke vil hjælpe, men også de befinder sig i en uvant situation, hvor de skal tænke kreativt og anderledes. Motivationen bliver desværre påvirket i en meget negativ retning grundet den digitale undervisning, hvor det flere dage kan være svært at finde den indre motivation frem. Jeg vælger dog at se på den nærmeste fremtid med et positivt udgangspunkt, med formodningen om at alting nok skal gå, og at vi går en lysere fremtid i møde.”

Og ja, underviserne glæder sig også til at få fyldt energi på undervisningen. Tænk, at jeg underviser i mundtlighed… digitalt. Jamen, så ser jeg heldigvis mine studerende på små filmklip. De er langhårede og har fortsat humor. Men alt er sjovere i ”virkelighede”. Og de lærer mere. I virkeligheden.

De studerende er fortsat flinke, overbærende, forholdsvis flittige og særdeles savnede i virkeligheden.

Sådan var status her 44 dage efter nedlukningen.

Bodil Christensen, Læreruddannelsen Aalborg  

.