Blog

Vi tror ikke på mirakler, kun hårdt arbejde

Fællesskab var et kodeord for dagens undervisning, der havde afsæt i ”Skills”. Der blev arbejdet med forskellige fag (bygningskonstruktør, kontoransat, stand-up, politi med mere). Alt var sat i en konkurrence-ramme som et ”postløb”, så alle fik prøvet alt. Der var mange opgaver til de studerende: fælles opstart, organisering, motivation, inspiration, rengøringstjek, middagsmad, opsamling, pointoptælling og endelig en fællessang til slut.

Publiceret Senest opdateret

En dag på efterskole med efterskolepædagogik

På Læreruddannelsen i Aalborg er der mange lærerstuderende, der er særligt interesserede i Efterskolen og efterskoleforman som fremtidigt arbejdssted.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Hen ved 30 studerende har valgt modulet ”Efterskolepædagogik” i foråret 2023 (og sådan har det været de seneste fem-seks-syv år). Vi vil gerne give dem et indblik i skoleformen gennem såvel teori som praksis.

Alle efterskoler i regionen har været særdeles hjælpsomme i forhold til projektet, og vores studerende har aldrig fået et ”nej, vi har ikke tid”, når de har henvendt sig.

Modulet er bygget over tre projekter, hvor studerende får et indblik i forskellige efterskoler, forskellige værdigrundlag og profiler. Så har de også arbejdet med fremtidsblikket og skitseret deres ”egen” efterskole, endelig har sidste projekt været ”en dag på efterskole”. Der har været besøg på Hørby Efterskole for alle studerende, mens studiegrupperne har besøgt hver sin udvalgte efterskole for at tale med elever og lærere om hverdagen som efterskoleelev og lærer.

Denne fredag har holdet stået for undervisning (og rengøringstjek) på Ingstrup Efterskole.

Fællesskab var et kodeord for dagens undervisning, der havde afsæt i ”Skills”. Der blev arbejdet med forskellige fag (bygningskonstruktør, kontoransat, stand-up, politi med mere). Alt var sat i en konkurrence-ramme som et ”postløb”, så alle fik prøvet alt.

Der var mange opgaver til de studerende: fælles opstart, organisering, motivation, inspiration, rengøringstjek, middagsmad, opsamling, pointoptælling og endelig en fællessang til slut.

Efterskolens lærere og ledere er helt fantastiske og hjælpsomme, men heldigvis kunne de hele dagen koncentrere sig om pædagogiske overvejelser med henblik på næste skoleår, mens de lærerstuderende havde ansvaret for elevholdet. Alt gik godt.

Eleverne mødte motiverede og med godt humør- og så kan alt lade sig gøre.

Og vejret var godt.

Der er masser af den slags praksissamarbejde i læreruddannelsen. Det kan lade sig gøre, når efterskoler (og folkeskoler) arbejdet sammen med læreruddannelsen.

Og så blev det weekend. Det var også godt.

P.S. På et skilt i efterskolens hal står der: ”Vi tror ikke på mirakler, kun hårdt arbejde”. Det kunne man også tage med sig i den pædagogiske samtale på læreruddannelsen.