Blog

Ny læreruddannelse: Jeg ser frem til at møde næste års studerende

Det er min læreruddannelse nummer otte. Jeg glæder mig over, at det denne gang er gået fremad. Eller? Måske skal jeg sige, at det er gået tilbage. Der er nemlig mange indslag, der er hentet fra foregående læreruddannelser, og det er godt. Ikke alt var bedre i ”gamle dage”, men det er en glæde, at man her har taget de gode erfaringer med sig. Her er mine kommentarer til den nye Læreruddannelse.

Publiceret Senest opdateret

Ny læreruddannelse: Jeg ser særligt frem til at møde næste års studerende …

Det er min læreruddannelse nummer otte. Jeg glæder mig over, at det denne gang er gået fremad. Eller? Måske skal jeg sige, at det er gået tilbage. Der er nemlig mange indslag, der er hentet fra foregående læreruddannelser, og det er godt. Ikke alt var bedre i ”gamle dage”, men det er en glæde, at man her har taget de gode erfaringer med sig.

Her er mine kommentarer til den nye Læreruddannelse.

1. Formålsbeskrivesen er en glæde at læse. Her står ord om dannelse og uddannelse i skolen og på læreruddannelsen. Her er fokus på at ”De studerende skal udvikle deres lærerfaglighed baseret på selvstændighed, frihed og alsidighed i metodevalg.” Der er brug for selvstændighed og en læreruddannelse, der kan ”motivere til fordybelse, kreativitet, oplevelse, fantasi og virkelyst samt reflekteret videreudvikling af egen praksis, af skolen og af lærerprofessionen.” P.S: Ordet ”kompetence” optræder ikke en eneste gang. Jamen, så glad man bliver i øjnene, når der er overvægt at indholdsrige ord med mening bag.

2. Moduliseringen er væk. Et fag er et fag i al sin mangfoldighed. Et fag skal ikke tænkes som fire eller flere små adskilte moduler. Et fag er en tænkning, et indhold, et blik på verden og en helhed.

3. Der skal være flere undervisningstimer til de studerende. Lærer er noget, man bliver sammen med andre. Man skal møde engagerede undervisere, diskutere med gode medstuderende og glædes over studiehverdagen. Det gør man ikke, hvis man sidder alene et sted bag skærmen.

4. Praksis og teori skal følges ad. Der kommer mere praktik i læreruddannelsen. Der skal tænkes mere praksis ind i uddannelsen. Det er godt.

5. Dansk som andetsprog og specialpædagogik bliver igen fag, man kan vælge. Det har de været før. Det er de igen.

6. Der kommer færre prøver i praktik. Og der kommer (i mit danskfag) en mundtlig prøve og en skriftlig prøve. Og de bedømmes hver for sig. Det har vi efterspurgt siden sidste læreruddannelse.

Meget andet nyt er der også. Der er også en hel del, der forekommet som en meget stor udfordring. Hvordan kan man sikre muligheden for at få alle fag (og tysk og fransk er nævnt særskilt) på de små uddannelsessteder? Det forekommer som en ret stor udfordring. Bliver der økonomi til at gøre det godt?

Jeg ser frem til ”øvelsesskole-praksis” (som vi har set det før), til ”hele” undervisningsfag (som vi også har mødt før), til pædagogiske og psykologiske fag med en klarere identitet (som vi også har set det før). Jeg ser i det hele taget frem til en ny læreruddannelse, men jeg ser særligt frem til at møde næste års studerende med munterhed og mere undervisningstid. Der ligger meget arbejde i planlægningen inden august 2023.

P.S: Og jeg håber, at der bliver undervisning på rimelige holdstørrelser, hvor det er overskueligt for studerende og undervisere at finde sig til rette. Og ja, alle hold med mere end 28 studerende er for uoverskuelige.

P.S: Har jeg sagt det: Ordet "kompetence" optræder ikke en eneste gang. Mine øjne falder helt til ro.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk