Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Og nu har jeg vist dig mit trylleblik

Billedbøger er ikke kun bøger til børn. De kan læses af alle, hvis man formår at læse billederne med sit eget trylleblik. Eller bare et nysgerrigt blik. Eller måske blot med et vågent øje for poesien, der ligger i illustrationerne. Der er mange (også nye!) billedbøger, der kan være fremragende at bruge i undervisningen i dansk. Ane Bjørn er en forfatter, der skriver bøger, hvor man må læse såvel tekst som billeder. ”Vidste du, at hvis man lukker det ene øje og dækker for det med to fingre, så får man trylleblik?”

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Og nu har jeg vist dig mit trylleblik

Billedbøger er ikke kun bøger til børn. De kan læses af alle, hvis man formår at læse billederne med sit eget trylleblik. Eller bare et nysgerrigt blik. Eller måske blot med et vågent øje for poesien, der ligger i illustrationerne.

Der er mange (også nye!) billedbøger, der kan være fremragende at bruge i undervisningen i dansk. Ane Bjørn er en forfatter, der skriver bøger, hvor man må læse såvel tekst som billeder.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

”Vidste du, at hvis man lukker det ene øje og dækker for det med to fingre, så får man trylleblik?”

Det har min bedstemor lært mig.

Sammen kunne vi se solopgangen gennem støvet og stjernehimlen bag skyerne, når ingen andre kunne.

Nogle gange så vi film i loftet over hendes seng, mens de andre sov. Vi så sørgelige film og film, som ingen havde lavet endnu. Bedstemor lo, så madrassen gyngede.” Det er den lille piges fortælling, der gives her. Den lille pige har en helt særlig forbindelse til sin bedstemor. Det er bedstemoderen, der skærmer hende mod alt det onde.

Pigen med trylleblikket er hovedpersonen i Ane Bjørns billedbog ”Trylleblik”. Der er en ganske kort tekst til hver side, mens billederne i dobbeltopslag er i A-3 størrelse. Det er virkelig en billedbog.

Pigen med trylleblikket bor i en by, hvor bomberne falder og husene mangler tagsten, vinduerne er væk og alt er gråt i gråt i grå blyantsstreg. Pigens liv er skræmmende, de voksne er bange, men heldigvis har bedstemoderen lært hende, at man kan se livet i smukke farver, når man sætter trylleblikket for øjnene. Stående på tagterrassen med udsigt ud over en bombet by kan de to, når de dækker det ene øje med to fingre, se solen ude i horisonten i en smuk gul farve.

Da familien med far, mor, pigen, hendes lillebror og en meget svag bedstemor er på flugt bag på en pick-up, så ser pigen med trylleblikket de grønne marker, de frie fugle og de åbne veje forude.

Da de overnatter i en skov, blot med et tæppe som skærm mod verden og vinden, ser hun også smukke vægge med søjler i varme farver. Bedstemor ligger under et tæppe, hun ser svag og syg ud, og på de næste billeder er hun ikke længere at se. Hun har efterladt trylleblikket hos pigen, mens hun formentlig selv er død af træthed, sult og sorg.

Familiens flugt går over vandet i en åben båd. De redder sig i land, da båden kæntrer, og teksten lyder: ”Jeg behøver ikke mit trylleblik for at se at far er stærk.” De kommer til en lejr med hegn omkring, og pigen har overskud til at hjælpe sin lillebror: ”Men når min lillebror er ked af det, viser jeg ham, hvordan han kan se skønhed, lys og håb.”

Bogen slutter med en henvendelse til læseren: ”De andre kan ikke se det. For ingen har vist dem, hvordan man bruger sit trylleblik. Min bedstemor har vist det til mig. Og nu har jeg vist det til dig.”

Her på sidste side er det igen en stregtegningsgrå familie, der går i en gade med mere ”dansk” miljø. Her er pizzaria og en cafe, alt er i gråt; lige med undtagelse af pigen, der har genfundet sin bedstemor, og de sidder i gule og røde farver ved et cafebord.

Teksten er kort, og teksten er fyldt med flugt, farlige situationer og forfald. Billedtekstens grå verden passer lige netop til teksten, men de farverige, kulørte og varme ”tryllebliks-billeder” viser at verden også er smuk, - selv når den må opleves af en lille pige på flugt.

Sådan er der nogle børnebøger, der kan ramme bredt og børnevenligt, samtidig med at også voksne bliver ramt af trylleblikket.

Forfatter og tegner Ane Bjørn er årgang 1984, hun har blandt andet tegnet og skrevet billedbøgerne ”Omvendt sne” og ”Bjørnebarn”. Hun tegner lige så poetisk, som hun skriver. Det er herligt, når der kommer nye billedbøger, der har et indhold henvendt til såvel barn som voksen.

Ane Bjørn tegner det magiske i verden, det magiske, der findes også midt i flugtens rædsler: ”Der findes mange magiske ting i verden, selv på de mest umulige steder, men man kan kun se dem, hvis man ved, hvordan man skal kigge.”

P.S: Ane Bjørns ”Trylleblik” er den første børnebog, der udgives på forlaget Gutkind. De har sat barren højt for kommende udgivelser.