Blog

Forfatteren Søren Jessen fortæller: Kan man ikke blive astronom, så kan man blive forfatter

Det er en glæde, når forfattere ikke blot kan skrive, men også tegne og ikke mindst er det en glæde, når de kan fortælle om arbejdsprocessen, om indholdet, om overvejelserne i processen, om modtagernes læsning af værkerne og om den inspiration, der altid kan findes. Søren Jessen er en blændende formidler af sit fag og sine værker.

Publiceret Senest opdateret

”Jeg ville være astronom. Da jeg så i gymnasiet fandt ud af, at jeg slet ikke var klog nok til at blive det, så måtte jeg jo have en plan B. Så blev jeg illustrator og tegner og nu forfatter.”

Sådan lyder den helt korte uddannelsesplan for Søren Jessen, - når han selv fortæller om det. Der var ingen forfatterskole, der var ingen designeruddannelse, - der var i stedet flere års arbejde på en vinduesfabrik, mens der blev tegnet striber til den lokale ugeavis.

Søren Jessen har senest udgivet ”Alting ender altid”, en graphic novel, hvor der er droner, et barn i en kælder, og hvor der er krig over det meste. Det er en smuk, smuk bog, der fortæller en grum historie. Hans bibliografi er lang og fyldig, der er titler som ”Liv på spil”, ”Hoppebolden”, ” Den hule pige”, ”Vildnisset” og ”Ulvekongen”.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Det er en glæde, når forfattere ikke blot kan skrive, men også tegne og ikke mindst er det en glæde, når de kan fortælle om arbejdsprocessen, om indholdet, om overvejelserne i processen, om modtagernes læsning af værkerne og om den inspiration, der altid kan findes.

Søren Jessen er en blændende formidler af sit fag og sine værker.

På Læreruddannelsen i Aalborg har vi nu to gange (med års mellemrum) haft besøg af Søren Jessen, så samtlige lærerstuderende kan møde en ”rigtig børnebogsforfatter”. Håbet er naturligvis, at de studerende, når de bliver dansklærere, vil give deres elever samme mulighed for at møde forfattere, der skriver de bøger, der skal læses.

Det er vældig motiverende for læseglæden, at man ser, det menneske der findes bag titelbladets forfatternavn. Der er mange, mange danske børne- og ungdomsforfattere, der troligt tager ud på skoler og uddannelsesinstitutioner for at fortælle om bøger, om litteratur og om glæden ved at læse.

Søren Jessen var dagens foredragsholder, han fortalte for hundredeogfirs lyttende og årvågne studerende. Nu vil hans bøger blive læst med stemmen og stemningen fra dagens oplevelser i ørerne.

Mange forfattere har brug for at møde deres læsere. Læserne har altid brug for at møde ”rigtige” forfattere.

 

P.S. Mange folkeskoleelever har haft glæde af forfatterbesøg. Det kan være med afsæt i ”En kunstner til kvart pris”, Huskunstnere” eller det kan være temauger, hvor forfatter inddrages i læse-og skriveprojekter.