Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Gode (litterære) citater til dagen og vejen

Hvert år samler jeg ti gode råd til ”mine” dimittender, velvidende at det ikke vil gøre den store forskel for flere, men det er smukke og gode råd fra litteraturens verden, der snildt holder sig til at blive citeret uden at blive fulgt bogstaveligt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gode citater til dagen og vejen

Der gives i disse dimissionsdage masser af gode råd til unge om fremtiden. Det kan man roligt gøre. Det er sjældent, at gode råd giver anledning til ret meget andet end kortvarig eftertanke.

Hvert år samler jeg ti gode råd til ”mine” dimittender, velvidende at det ikke vil gøre den store forskel for flere, men det er smukke og gode råd fra litteraturens verden, der snildt holder sig til at blive citeret uden at blive fulgt bogstaveligt.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Her er de ti gode råd, man gerne må give videre:

1.  Piet Heins gruk: “Slid med vid, ting ta’r tid.” kan man altid citere for eleverne. Og for sig selv.

2. ”Men der er et punkt, hvorpå alle mennesker kan kræve ligestilling – der er en af de menneskeskabte ting, der gør en tigger og en Rockefeller jævnbyrdige, den dumme og en Einstein jævnbyrdige og den uvidende og universitetsrektoren jævnbyrdige. Jeg taler om retten, mine herrer.”  (Dræb ikke en  sangfugl, Harper Lee 1960)

3. ”Hvis du sier, du er for en fredelig verden, så må du jo prøve å forstå hvorfor andre tenker og handler som de gjør. Og så må du akseptere, at ikke alle ser verden på samme måte som deg. Altså, du kan jo ikke tro, at en selv sitter på alle svarene om hva som er rett og galt”, SKAM; Sana, sæson 2, episode 8

4. "For de ting vi skal lære, før vi kan gøre dem, lærer vi ved at gøre dem. For

eksempel bliver mænd murere ved at mure og lyrespillere ved at spille lyre. På samme måde bliver vi retfærdige ved at handle retfærdigt, mådeholdne ved at handle mådeholdent og tapre ved at handle tappert" - skrev Aristoteles i den Nikomacheiske Etik, bog 2, kapitel 1(længe før nogen af jer var født J)

5. Husk: ”Livet er ikke lutter roser, det er også en dans på lagkage”

6. "At ingen er uden betydning og hver af os hver dag må vælge enten at bygge civilisationen op eller omvendt lade verden gå til grunde, og at vi har en opgave i de mindste ting." (Leve Posthornet, Vigdis Hjorth 2012)

7. ”Det rigtige liv kan kun opleves i litteraturen, underforstået skønlitteraturen. Faglitteraturen forklarer, dissekerer, oplyser og rådgiver. Men det er i skønlitteraturen, at det rigtige liv leves.” (Kim Leine)

8. "Se helt bort  fra det med karakterer. De der har brug for det, kan indhente det forsømte senere, eller klare sig uden. I virkeligheden meget enkle ting, visse kendsgerninger etc., er nødvendige for at Gå ud i verden. Hvad så med de såkaldte særligt begavede børn? Forkvaklet begreb. Hvis de er kvikke på den tvivlsomme akademiske måde, kan de let indhente det forsømte. Glem alt om Sydamerikas floder og Magna Charta.  Tegning Musik Historier fortrækkes." (Alice Monroe: Livet, p. 42, 2012)

9. Og fra Anne Marie Løn: ”Men meningen med livet .... at blive et bedre menneske hver dag, at forvalte sit talent, om det er aldrig så lille, at gøre sig umage og på den måde medvirke til menneskehedens fremme”

10. ”Vi mennesker trenger mennesker”, SKAM; Noora, sæson 2, episode 11.

Bøgerne, de er hentet fra, kan man altid læse med glæde. Nu er det sommer, sol, strandvejr og gode dage i sommerhus, skygge eller i sofaen.

P.S Et mere pragmatisk citat finder man i Audur Ava Olafsdottirs fremragende bog ”Stiklingen”: ”Jeg gør fremskridt for hvert forsøg ved gaskomfuret, alligevel er jeg stadig længe om at lave mad. På kort tid har jeg tilegnet mig syv retter, jeg kan allerede stege kød, både i skiver og småstykker og lave to slags sovs, koge kartofler og forskellige typer af grønsager, koge ris, lave frikadeller og for nylig stege grønsager i stedet for at koge dem.”

Bodil Christensen

Læreruddannelsen, UCN Aalborg