Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Blog

Sæt pris på litteraturen

På Læreruddannelsen i Aalborg besluttede vi derfor i 2014, at vi ville give ”særligt talentfulde litteraturlæsere” et sted at mødes for at tale om litteratur. Som underviser på læreruddannelsen er det den slags eftermiddage, (to hvert semester) der får dansklærerens hjerte til slå venligt. Også vel-læste bøger bliver nye, når unge læser med. Og nye bøger får særlige vinkler, når vi i fællesskab taler os ind i teksten.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sæt pris på litteraturen

Dansklærere sætter pris på litteratur. Det er derfor, vi er blevet dansklærere. Læreruddannelsens danskfag giver ikke megen plads og rum til fordybelse i klassiske værker, thi undervisningen har ofte (og det er jo ret fornuftigt og relevant) afsæt i børne – og ungdomslitteraturen.

På Læreruddannelsen i Aalborg besluttede vi derfor i 2014, at vi ville give ”særligt talentfulde litteraturlæsere” et sted at mødes for at tale om litteratur. Prisbelønnet litteratur udvalgt af os (underviserne). Det skulle være. ”prisbelønnet” (med det kvalitetsstempel det giver, at andre har sagt god for det), og der skulle tales om litteraturen og ikke om ”undervisningspotentiale” i teksten.

Litteratur, lærdom og læreruddannelse

Bodil Christensen. Lektor på Læreruddannelsen i Aalborg, Professionshøjskolen UCN. Master i Børnelitteratur. Efterskolelærer gennem mange år. Litteraturlæser og underviser i dansk

Konceptet lød dengang i 2014 fuldstændig som det lyder her i 2019:

Vi ønsker, at vi sammen arbejder på at:

-           få sat ord på ”den gode litteratur”

-           at få belæg for studerendes litterære erfaringsverden

-           at give stemme og rum til litteraturlæsningstalenter

-           understøtte og kvalificere litteraturlæsning

-           får læst gode bøger til glæde for alle

Vi har nu læst mange og meget forskellige romaner. Det har eksempelvis været:

Nobelprisen 1944: Johannes V. Jensen: Kongens Fald

Nobelprisen 1917: Henrik Pontoppidan: Lykke-Per

Nobelprisen: Alice Munro fra Canada: ”Livet”

Nobelprisen: Patrick Modiano fra Frankrig.  ”Askeblomster”

Nobelprisen: Selma Lagerlöf: Jerusalem

Augustprisen: Jonas Hassen Khemiri: ”Alt det jeg ikke husker”

DR –romanprisen: Ida Jessen: Den ny tid

DR- romanprisen: Iben Mondrup: Godhavn

Nordisk Råds Litteraturpris: Kjell Westö: Luftspejling 38,

Nordisk Råds Litteraturpris: Per Petterson: Jeg forbander tidens flod

Nordisk Råds Litteraturpris: Kim Leine: Profeterne i Evighedsfjorden

Nordisk Råds Litteraturpris: Jon Fosse: Andvake, Olavsdrøm, Kvældsvævd

Det Danske Akademis Pris: Helle Helle: de

Det har været vidt forskellige bøger. Hver gang har vi (tyve studerende og to undervisere) taget en helt simpel rundkredslæsning, hvor hver læser har udvalgt en særlig passage i bogen, den læses op, man kan diskutere og kommentere, man kan undres og stille spørgsmål, og når vi har været ”bordet rundt” er bogen pludselig helt anderledes.

Studerende, der har været med i talentforløbet siger blandt andet:

- Det er fantastisk berigende at tale med andre om bøger i et forum præget af engagement og lyst. Med andre ord: Herligt alle deltager med en motivation, der smitter andre.

- Det er udfordrende at læse litteratur, man ikke selv ville have valgt. Man ved ikke altid, hvad man gerne vil vide.

- Formen med megen samtale styret af et simpelt udgangspunkt (en scene, en sætning) har været god. Det skyldes nu også at alle deltager så aktivt.

Som underviser på læreruddannelsen er det den slags eftermiddage, (to hvert semester) der får dansklærerens hjerte til slå venligt. Også vel-læste bøger bliver nye, når unge læser med. Og nye bøger får særlige vinkler, når vi i fællesskab taler os ind i teksten.

Sæt pris på litteraturen. Det forsøger vi at gøre. Sammen med gode (kommende) dansklærere på Læreruddannelsen i Aalborg.

Powered by Labrador CMS